Strömstads Tidning debuterar på nätet – och bjuder in läsarna
Strömstads Tidning har hittills inte haft någon webbsida. Men nu gör de debut på nätet, och blir samtidigt försökskanin för en ny betalningsmodell som Stampen vill testa. (På bilden: Kerstin Karlsson, chefredaktör och ansvarig utgivare )
– Vi är en väldigt liten tidning med bara sex personer i redaktionen. Det har varit svårt för oss att få till en nätsida. Men genom Mktmedia, som är Stampens utvecklingsbolag, har vi fått hjälp att göra det här, säger chefredaktören Kerstin Karlsson.
I likhet med exempelvis Västerbottens-Kuriren satsar man på superlokaljournalistik, med egna sidor för orter som Lur, Näsinge, Hogdal och Rossö. För att få tillgång till lokalsajterna måste man registrera sig som medlem, och då kan man även bidra med eget material – nyheter, bilder, sportresultat eller något annat. Bergslagsbladet lanserade för fyra månader sedan en liknande variant.
Strömstads Tidnings chefredaktör Kerstin Karlsson är inte orolig för att släppa in allmänheten som skribenter på sajten.
– Vi tittar på allting och skulle det dyka upp några lustigkurrar så pockar vi bort dem. Alla måste ju registrera sig. Kvalitetsmässigt gör vi ingen sållning. Vi vill ju inte ta död på folks lust att bidra.
Häromdagen inkom den första medlemsartikeln, som handlade om en församlingsafton i Skee – ett arrangemang som Strömstads Tidnings redaktion inte själva hade resurser för att bevaka.
Medlemskapet är gratis till en början, men från och med i höst kommer man att ta betalt.
– Det blir till ett väldigt lågt pris, 15 kronor i månaden. För dem som redan prenumererar på papperstidningen blir det ännu billigare, säger Kerstin Karlsson.
På premiärdagen hade Stromstadstidning.se 841 unika besökare, som i genomsnitt klickade på åtta sidor per person. Papperstidningen har en upplaga på 5 400 exemplar.