Gå direkt till textinnehållet

Storyn först på Aftonbladet

Aftonbladet ändrar sin organisation och sitt sätt att arbeta.- Tidigare har vi organiserat oss efter kanalerna, nu ska vi jobba i en storyorganisation, säger chefredaktör Jan Helin. 

Aftonbladet har i dag offentliggjort åtta nya chefer och en ny arbetsstruktur. Medan reportrarna hittills har jobbat åt olika kanaler (papper och nät) kommer de nu att jobba i en "storyorganisation", säger Jan Helin.

– Vi sätter storyn först, att hitta berättelserna, göra avslöjandena, och så vidare – men med två parallella utgörarorganisationer. Det här är ett sätt att jobba på som vi tror mycket på framåt.

Ny redaktionschef, som alltså håller i innehållet, blir Monica Finsiö. Bredvid sig i den nya organisationen får hon en printchef (Nils Franchell) och två editionschefer online (Joakim Ottosson och Micke Poromaa), som alltså ska ansvara för utgörningen av innehållet utifrån kanal.

En annan förändring är att ett särskilt fokus läggs på utvecklingen av mobilt innehåll och mobila affärer.

– Vi lägger fokus där av alla uppenbara skäl. Vi har 1,3 miljoner unika besökare i mobilen varje vecka och snart kommer en tredjedel av våra digitala inkomster från mobilen, säger Jan Helin.

Det blir inga redaktionella förstärkningar vad gäller mobilt innehåll, utan det som satsas på är framför allt produkt- och affärsutvecklingen. Bland annat annonsformat och betalmodeller.

– Konkret har vi ambitionen att all digital utveckling ska börja i mobilen, säger Jan Helin.

Lanserar ni nya betalmodeller för mobilen snart?

– Det är inte omöjligt.

Fler nya chefer på Aftonbladet är nyhetscheferna Robin Govik och Martin Wåhlstedt, biträdande redaktionschefen Camilla Norström och mobilchefen Lena Widman.

 

Fler avsnitt
Fler videos