Gå direkt till textinnehållet

Storbråk mellan Svegfors och TU

I en debattartikel i Dagens Nyheter anklagar SRs tidigare VD Mats Svegfors den svenska tidningsbranschen för att gå i Rupert Murdochs fotspår och lobba mot public service. Tidningsutgivarnas VD Jeanette Gustafsdotter menar att det inte är tidningsbranschen som lägger ”stora resurser” på lobbying – utan public service.

DN Debatt i helgen anklagar Mats Svegfors, tidigare VD för SR, och Ulf Dahlsten, tidigare statssekreterare (S) och koncernchef för Posten, den svenska tidningsbranschen för att gå i mediemogulen Rupert Murdochs fotspår. Murdoch är bland annat ägare till Fox News och The Times. Han idkar lobbying mot public service i bland annat Storbritannien, där han är storägare i BBC-konkurrenten Sky. Svegfors och Dahlsten ser likheter mellan det Murdoch gör i Storbritannien och det svenska tidningsbranschen ägnar sig åt i Sverige.

”De stora medieföretagen samverkar i ett eget europeiskt nätverk, European Publishers Council. Ett prioriterat verksamhetsområde är att begränsa public service. Nätverket är uppbyggt kring de ledande befattningshavarna i företagen. Där finns Schibsteds chef Rolv Erik Ryssdal, likaså Bonniers högste chef Tomas Franzén. Där har också hela tiden Rupert Murdochs medieimperium varit företrätt på allra högsta nivå”, skriver artikelförfattarna.

Tidningsutgivarnas VD Jeanette Gustafsdotter och chefsjurist Per Hultengård har nu kommenterat anklagelserna i ett pressmeddelande. De uppger att de är förvånade över angreppet, som de ”synes gå ut på att vi som företräder icke-statliga medier i Sverige och försöker föra en diskussion om gränserna för public service-uppdraget i själva verket är ute på någon sorts korståg, där vi går ärenden för Rupert Murdoch, Fox News och Donald Trump”.

TU uppger att de icke-statliga medieföretagen inte lägger stora resurser på att påverka mediepolitiken: ”Vi har inte de pengarna – som PS-företagen däremot, via licensbetalarna, har och kan lägga på lobbyingarbete”, skriver de, och avslutar:

”Vi utgår från att dagens public service-företag inte delar debattskribenternas uppfattning. Och ser fram emot en fortsatt diskussion om hur vi alla ska säkerställa behovet av samhällsviktig journalistik, och hur man skapar rimliga förutsättningar för svenska medier – fristående såväl som offentligfinansierade.”

Fler avsnitt
Fler videos