Gå direkt till textinnehållet

Starka resultat för TV4 och Bonnier News

TV4-Gruppen gjorde ett operativt resultat på över en miljard kronor 2017. Även Bonnier News ökade sitt resultat.

Det visar Bonnierkoncernens årsrapport som kommuniceras i dag.

TV4-Gruppens reklam-TV-verksamhet gjorde ett resultat på 1 022 miljoner kronor, en ökning med nära 40 procent från 2016. TV4 gjorde också ett rekordår räckviddsmässigt, genom att TV4 Play nådde 3,8 miljoner inloggade användare, vilket kompenserar för minskat linjärt tittande.

”Vår förhoppning är att det vi nu ser är konturerna till en långsiktigt hållbar reklam-tv-affär, vilket den kraftiga ökningen i digital försäljning också indikerar”, säger Casten Almqvist, vd TV4 och Bonnier Broadcasting, i en kommentar.

Bonnier Broadcastings resultat dras dock ned till 423 miljoner kronor genom att C More fortsatt går med stora förluster.

Totalt gjorde Bonnier AB ett operativt resultat (EBITA) på 625 miljoner kronor 2017, vilket är ett tapp från året innan (731 miljoner kronor). Förlusterna kommer främst från det brittiska förlagshuset Bonnier Publishing och finska MTV.

Bonniers nordiska tidskriftsverksamhet gjorde enligt årsberättelsen ett starkt år. Amerikanska tidskriftsverksamheten Bonnier Corporation tynger ned affärsområdet, som gör ett resultat på 167 miljoner kronor (267 miljoner förra året).

På dagstidningsområdet News gör Bonnier ett resultat som är bättre än föregående år, 303 miljoner kronor. Bakom resultatet finns en stark tillväxt av digitala läsarintäkter på Dagens Nyheter, Dagens Industri och HD-Sydsvenskan, samtidigt som Expressen har en stark digital annonstillväxt efter räckviddssatsningar.

Expressens digitala annonsintäkter växer mer än tillräckligt för att kompensera tappet i print, enligt Bonnier.

Fler avsnitt