Ställningskrig i Mittmedia efter reportaget om Sanna
Sanna Wikströms död Journalister på Mittmedia är rädda för att prata om det som hände Sanna Wikström. Det uppger journalistklubben som nu genomför en enkät för att undersöka tystnadskulturen i företaget. Samtidigt har uppmärksamheten kring Sanna Wikströms död lett till ett internt ställningskrig i Mittmedia.
Journalistklubben i norra Mittmedia har skickat en enkät till medlemmarna med anledning av Journalistens reportage om Sanna Wikström (nummer 1/2018). Den första frågan i enkäten lyder: ”Har du kommenterat eller delat någon av artiklarna gällande Sanna Wikströms död i sociala medier?” Förklaringen till denna märkliga fråga till medlemmarna är att klubben uppfattat en utbredd rädsla på företaget.
– Enkäten kom till eftersom vi fick så tydliga signaler om att ingen vågar säga något, varken inom redaktionerna eller i sociala medier, och att man inte vågade dela artiklar av rädsla för vad det skulle kunna leda till. Det ser vi oerhört allvarligt på. Att det har varit lågt i tak har vi vetat, men det här är en helt ny dimension. Därför har vi bestämt oss för att försöka ta reda på hur utbredd rädslan är, säger klubbordförande Tomas Backlund.
Klubben anser att tystnadskulturen och rädslan för repressalier har blivit ett mycket allvarligt arbetsmiljöproblem på Mittmedia.
– När synpunkter eller kritik når en viss nivå i organisationen kommer de inte vidare. Det beror på att man är rädd för att man riskerar sin egen position genom att föra kritik vidare, och det gäller inte bara chefer. När våra medlemmar nu inte törs uttrycka sig är det en del av samma fenomen, säger Tomas Backlund.
Mittmedias VD Per Bowallius uppger i ett mejl till Journalisten att alla självklart har rätt till sin egen åsikt och uppfattning i företaget:
”Min strävan är att bygga en kultur som bjuder in till diskussion och öppenhet med utrymme för konstruktiva diskussioner om saker som har hänt och framförallt om framtiden”, skriver Per Bowallius.
Journalistklubben anser att företaget snabbt måste besvara medarbetarnas frågor om hur det kom sig att Sanna Wikström blev avstängd från arbetet.
– Känslan hos många nu är att man inte vet vad arbetsgivaren menar med illojalitet, det som Sanna anklagades för. Det måste man först ta itu med, annars kommer man aldrig åt tystnadskulturen. Arbetsgivaren måste gå till botten med vad som faktiskt hände i Gävle och lägga korten på bordet.
Facket hade ju representanter med på mötet där arbetsgivaren lade fram sina skäl för anklagelsen om illojalitet. Räcker inte det?
– Nej, det som de påstod på mötet var helt obegripligt. Det är arbetsgivaren som måste förklara för sina anställda vad de menade. Annars kommer detta att ligga som en våt filt över företaget.
Mittmedias VD Per Bowallius (bilden) uppger att ledningen kommer att klargöra hur man ser på frågor som rör lojalitet:
”Det är viktigt för mig att alla medarbetare känner sig trygga kring var vi som arbetsgivare står i frågor som vad kontraktet mellan arbetsgivare och arbetstagare innebär och att det finns en bra samverkan med våra klubbar och med skyddsombud”, skriver Per Bowallius till Journalisten.
Konflikten mellan facket och arbetsgivaren har samtidigt fördjupats efter reportaget, vilket bland annat syns i sociala medier där klubbföreträdare har delat reportaget medan chefer inom Mittmedia har delat eller gillat kritik som framförts mot det.
– Visst kan man se det som ett ställningskrig men jag tror inte att det är någon i klubben som har haft det som avsikt. Jag blir förvånad när jag ser att chefer och andra profilerade skribenter i Mittmedia öppet framför kritik mot reportaget. Det får de naturligtvis göra, jag förstår det bara inte, säger Tomas Backlund.
– Jag har väldigt svårt att tro att de här personerna känner till sanningen om vad som hände. Och om det bara handlar om att backa upp arbetsgivaren blir det inte så lite problematiskt att samtidigt betona vikten av källkritik i andra sammanhang.
Han medger att journalistklubben bidragit till försämrade relationen mellan parterna.
– Vi har varit väldigt dåliga på att lyfta fram alla bra saker som faktiskt sker i Mittmedia. Det har säkert bidragit till polariseringen, som man kan se som något slags propagandakrig eller ställningskrig. Svårigheten för oss har varit att arbetsmiljöproblemen överskuggat allt under många år och vi har inte fått gehör hos ledningen. Det är beklagligt att vi har hamnat i de här skyttegravarna. Det är också beklagligt att det påverkar andra i företaget. Medarbetare känner att de tvingas välja sida.
Per Bowallius uppger att arbetsmiljön kommer att vara prioriterad i Mittmedia:
”Vi har haft en utmanande tid med flera års nedbemanning. Det har varit påfrestande för de medarbetare som av olika anledningar slutat, men även för dem som är kvar. Vi har fortfarande ett tufft läge och en god arbetsmiljö är en av våra mest prioriterade frågor just nu.”