Gå direkt till textinnehållet

SR: ”Vi har inlett dialog med frilansar”

Frilans-ilskan Reaktionerna har varit starka på Journalistens artikel om de låga arvodesnivåerna på P1 Dokumentär. Nu svarar Michael Österlund, chef för innehållsproduktionen i Sveriges Radio, på kritiken. Han anser att det inte finns någon anledning att betala för arbetstiden för frilansar. ”Helt feltänkt”, anser journalistklubben på SR.

Förra veckan berättade Journalisten att frilansar fått så dåligt betalt för att göra dokumentärer för P1 att arvodet inte når upp i existensminimum. Efter publiceringen har flera personer hört av sig med nya uppgifter, som visar att vissa arvoden till och med legat lägre än de 70 000 kronor som Marie-Jeanette Löfgren, chef för P1 Dokumentärs redaktion, hävdade utgör arvodesgolvet.

Journalisten har också tagit del av flera mejlkonversationer mellan enskilda frilansar och ledningen på P1 Dokumentär, som visar att frilansar har slagit larm om att de anser att arvodena är oskäligt låga. Marie-Jeanette Löfgren hävdade i intervjun med Journalisten förra veckan att hon inte fått några sådana signaler.

Journalisten har tidigare berättat om låga arvoden på P3 Dokumentär och P2 Dokumentär, och flera frilansar anser att Sveriges Radio helt enkelt har underbudgeterat kraftigt för produktionen av de populära radiodokumentärerna.

Annons Annons

Michael Österlund, chef för innehållsproduktionen i Sveriges Radio, uppger att man för samtal med Journalistförbundet om frilansarvodena.

– Vi vet att det finns frilansar som anser att de får dåligt betalt av Sveriges Radio och anser att de möts av en oförståelse. Vi har därför möten med representanter för Frilans Riks och vi ser ett par saker som vi kan göra från vår sida, säger Michael Österlund till Journalisten.

Vad är det för saker?
– Det finns bland annat önskemål från frilansarna att informera cheferna så att de bättre förstår hur villkoren ser ut för den här sortens produktioner. Förhandlingar om arvoden är decentraliserade inom SR. De här besluten fattas på de enskilda redaktionerna.

Chefen på P1 Dokumentär uppger att hon inte diskuterar tidsåtgång med frilansar. Vad säger du om det?
– Vi är som köpare inte främst intresserade av hur många veckor eller timmar man har lagt ned på dokumentären, utan det viktiga är innehållet. En dokumentär som har ett stort avslöjande är kanske värt mer än en mindre och enklare dokumentär.

Vi har granskat arvodena för dokumentärer på P2 och P3 tidigare, men det här är första gången vi hör en chef på SR säga att man inte tittar på arbetstiden för att avgöra arvodesnivåerna. Är det inte rimligt att man betalar för arbetad tid?
– Om man skulle strikt titta på hur många timmar man jobbar, då är man inte f-skattare längre, då är man anställd.

Konsulter tar väl betalt för arbetstid?
– En frilans säljer en produkt till ett företag, det är inte ett anställningsförhållande.

Men i vilket annat yrke är det så? Om du tar in en hantverkare, så betalar du väl för arbetstiden?
– Jag föredrar att inte göra en sådan jämförelse, men om man ska göra det så bryr man sig inte så mycket om timmarna när man tar in en hantverkare, utan man vill ha en grej fixad och försöker få ner kostnaden. Vi har också uppgiften att vända på varje krona. När vi förhandlar med TT diskuterar vi aldrig hur många timmar de jobbar, utan mer hur vi värderar det som vi får av dem. Jag har samtalat med andra här i huset, och att strikt gå på antalet timmar tycker inte vi verkar rimligt, faktiskt.

– Det här är två parter som möts i förhandling, och så når man en lösning. Eller så gör man inte det.

Om man tittar på just P1 Dokumentär så görs ganska många av dem av personer som är anställda på Sveriges Radio, och får tid avsatt för att göra dokumentärerna. De får ju betalt per tidsenhet. Varför skulle man inte kunna tänka sig att det skulle vara samma kostnad för någon som kommer utifrån?
– Det är väl rätt svårt att jämföra dem som är anställda med dem som inte är anställda. Är man anställd är det ju en massa andra saker också som kostar pengar. Det är en svår jämförelse att göra.

Men borde inte utkomsten för en anställd och en frilansande journalist ligga på jämförbar nivå för dokumentärer med ett likartat värde för Sveriges Radio?
– Vet du att det är så att den som är anställd får mer?

Ja.
– Hur kan du visa det?

Vi har intervjuat SR-anställda som har arbetat med dokumentärer för att få uppgifter om hur mycket arbetstid som gått åt, och sedan har vi intervjuat frilansar om samma sak. Det är en ganska enkel ekvation – betalar man 75 000 kronor för tre månaders jobb till en frilans, så blir det 25 000 kronor i månaden, sen ska du dra av sociala avgifter och då hamnar du långt under minimilönen för en anställd på SR.
– Hur stor skillnaden blir beror lite på vilken anställd vi jämför med, vi har också lönespridning.

Men här handlar det om journalister som hamnar under minimilönen för en anställd enligt kollektivavtalet. De tjänar mycket mindre än anställda, och det ser man ju i det exemplet som Josephine Freje tar upp.
– Måste varje dokumentär ta tre månader att göra, finns det några man kan göra på tre veckor?

De vi har pratat med berättar att dokumentärer för P3 ofta går att göra på sju, åtta veckor, eftersom formatet är så hårt mallat. På P1 Dokumentär säger de flesta att det tar längre tid, ofta tio till tolv veckor. Många uppfattar det som att det är snåla budgetar för inköp för dokumentärer.
– Jag har läst artikeln, jag förstår att de tycker så. Ska jag vara väldigt ärlig och konkret så är det svårt att bara skriva upp alla budgetar så att de kan betala 25 procent mer. Det räcker inte pengarna till.

Men några har fått ut mindre än 10 000 kronor i månaden efter skatt, under existensminimum, är det rimligt?
– Om man ser lite på håll kanske båda parter skulle tjäna på om det skrevs färre sådana här kontrakt, och gjordes färre produktioner.

Har inte Sveriges Radio ett ansvar för att betala skäligt?
– Den frågan är nästan omöjlig att svara på, för svarar man på fel sätt framstår det som att man ägnar sig åt rovdrift på folk. Självklart ska vi betala rimligt, men jag tycker inte att det är rimligt att sitta och räkna timmar, utan jag tycker att man ska diskutera innehållet. Det som jag tror har blivit problemet nu är att det nästan inte finns en marknad för frilansar längre, eftersom andra medieföretag har skurit så hårt i sina frilansbudgetar. Jag har förståelse för att det är tufft att försörja sig som frilans idag. Jag tror det handlar om en ”market failure”, att hela marknaden gått ner.

Fast det är väl inte marknadens ansvar vad ni betalar, det är väl ert ansvar?
– Ska man vara egenföretagare så ska man ha möjlighet att göra produktioner med flera uppdragsgivare. Om de uppdragsgivarna försvinner, då blir det här en mycket större fråga för frilansarna.

Du är med på att det tar en viss tid att göra en dokumentär för Sveriges Radio?
– Jag tror att det går att göra dokumentärer på kortare tid också, och det finns de som tar ett år att göra. Men ja, jag förstår att det inte tar en kvart att göra en dokumentär.

När så många säger att det tar tre månader, har de fel?
– Det kan inte jag bedöma.

Människor lever ju per tid, och behöver inkomst per tid för att betala mat och hyra. Är det inte rimligt att man som uppdragsgivare betalar för tiden det tar för en person att göra den sak som man har beställt?
– Jag tycker att man ska kräva det som man anser att man måste ha betalt för att det ska fungera, och man ska ge det man tycker att det är värt. Jag tycker inte att man ska sitta och räkna fram att det ska vara 375 timmar till den och den timlönen. Men det är klart att jag inte tycker att människor i Sverige 2019 ska få betalt det som ni beskriver som existensminimum.

Varför kan ni inte prata om timmar?
– Jag tänker att det här är en köp- och säljrelation. Men självklart ska folk ha marknadsmässigt betalt. Får de inte så mycket som de vill ha så borde de inte sälja.

För tre år sedan stoppade journalistklubben på Sveriges Radio inköpen av P3 Dokumentär efter att Journalisten avslöjat de låga arvodena. Johanna Lindblad Ahl, ordförande i journalistklubben på Sveriges Radio, vill nu att frilansar hör av sig till klubben och berättar vad de har fått för arvoden.

– Vi skulle gärna ha mer insyn, så frilansarna får gärna höra av sig till oss och berätta vad de får. Arvodena ska ju inte ligga på här nivåerna som ni rapporterar om, det är helt absurt. Man måste åtminstone komma över lägstalön för en anställd, och gärna lite till, för det här är ju ofta erfarna journalister som gör det här dokumentärerna – som är flaggskepp för Sveriges Radio, säger Johanna Lindblad Ahl (bilden).

– Vi har förstås också kontakt med Frilans Riks om arvodena. Det här är en viktig fråga för både frilansar och anställda. Om frilansarvodena sjunker gör lönerna det också. Det är en symbios.

Vad säger du om att P1 Dokumentär inte vill betala för arbetstiden, utan för ”idén”?
– Det är helt nytt för mig. Det är inte klokt. Det är klart man måste betala för arbetstiden. Det är helt feltänkt.

Biträdande programdirektören Michael Österlund säger samma sak, att det är en bra idé man betalar för.
– Hur bedömer man vad som är en bra idé? Så här skulle de aldrig göra om det handlade om ett inköp av till exempel en it-tjänst, då skulle de betala för arbetstiden för den som utför den, säger Johanna Lindblad Ahl.

Fler avsnitt
Fler videos