SR står för svag uppgång i radiolyssnandet
Lyssnarna hittar långsamt tillbaka till Sveriges Radio, medan reklamradion tappar lyssnare. Det visar SIFOs radioundersökning som presenteras i dag.
Nästan sex miljoner svenskar, eller 74,7 procent av Sveriges befolkning, lyssnar på radio minst fem minuter dagligen. Det är en liten ökning jämfört med förra året.
Och det är Sveriges Radios kanaler som står för ökningen, medan de kommersiella stationerna tappar.
– För tio år sedan hade radion en räckvidd på 80,8 procent. Sedan började det sakta gå ner, i konkurrensen med internet. Nedgången nådde någon slags botten för två år sedan, och därefter har man legat ganska stabilt. SR har lyft upp sina räckvidder något, medan privat lokalradio har tappat, säger Ulf Haraldsson, projektledare på TNS-SIFO.
48,9 procent lyssnar på SR minst fem minuter dagligen. Motsvarande siffra för kommersiell radio är 30,4.
Den största kanalen är P4, som når 32,2 procent av befolkningen varje dag. Det motsvarar 2,5 miljoner människor.
Morgonlyssningen står för en stor del av ökningen. Tre miljoner svenskar lyssnar på något av SRs program en vanlig morgon. Det är 200 000 fler än samma period för ett år sedan.
– Ja, det är tydligt att Sveriges Radio har ökat sin morgonlyssning kraftigt på två år, säger Ulf Haraldsson.
4,2 procent av befolkningen lyssnar på radio via webb minst fem minuter under ett genomsnittligt dygn, vilket motsvarar 330 000 personer. Också det är en liten ökning jämfört med förra året.