Sparpaketen kan slå mot intäkterna
Medieföretagens spariver kan leda till lägre intäkter, menar flera mediebyråer som oroas över att tidningarna håller på att spara bort sig själva. Det skriver Dagens Media i dag.
Mediebyråerna varnar tidningsägarna för att gå för långt i sina ambitioner att spara pengar, skriver Dagens Media i dagens papperstidning.
Flera tidningar har lanserat stora sparpaket under hösten. Aftonbladet ska göra sig av med 65-85 tjänster varav 45-65 redaktionella, Svenska Dagbladet ska spara 15 tjänster på redaktionen, Expressen, Kvällsposten och GT cirka 45 tjänster och Sydsvenskan sparar in 80 tjänster varav 35-40 på redaktionen.
De mediebyråer Dagens Media intervjuat oroas över sparivern.
"Det finns en risk att sparpaketen slår tillbaka mot tidningarna genom att produkten försvagas och tappar utvecklingsfart", säger Sara Forssberg, printchef på Starcom.
Fredrik Malmberg, printchef på Bizkit, säger till Dagens Media att han är särskilt orolig över Aftonbladets framtid:
"Om inte produkten levererar tappar man läsare. Kombinerat med att man som Aftonbladet lägger ut vissa delar av säljet på andra håll känner jag att man slår sönder sin produkt. Man tappar hela idén om att vara ett mediehus."