
Siv Juvik Tveitnes: För tidigt att prata synergieffekter
TV4-affären Schibsted Medias vd Siv Juvik Tveitnes säger att köpet av TV4 kommer att stärka koncernen och rusta den för framtiden.
Siv Juvik Tveitnes har svarat på frågor om TV4-affären hela tisdagen.
– Först och främst handlar det här om att stärka kärnan i det vi gör, som är oberoende journalistik. Vi ger en tydlig signal om att det här är det vi i Schibstedfamiljen vill stärka framåt. Vi vill investera i kvalitetsinnehåll och utveckla attraktiva medieprodukter, säger hon till Journalisten.
Vad kommer affären att betyda för Schibsted Medias övriga medier?
– Nu har vi idag gått ut med det här uppköpet, det kommer ta lite tid att få det godkänt. När affären gått igenom kommer vi inleda en dialog med TV4 för att se om vi kan hitta bra samarbeten. Det ligger framåt i tiden.
Det är för tidigt att prata konkret om synergier, bundling …?
– Det är absolut för tidigt.
Men uppköpet kommer att stärka framför allt den svenska delen av Schibsteds position, menar hon.
Affären kommer mitt i ett sparpaket när svenska redaktioner tappar journalisttjänster. Hur går det ihop?
– Det är två skilda processer som löpt parallellt. Sparpaketet på Schibsted Media handlar om nuvarande medieportfölj, där vi måste förbättra den digitala lönsamheten för att säkra oberoende journalistik framåt. Uppköpet av TV4 är en investering för framtiden.
Hon har förståelse för att tajmingen kan skava för journalister på Schibsteds svenska redaktioner, säger hon.
– Men det är viktigt att förstå att de enskilda mediehusen måste vara lönsamma, vi måste tjäna mer pengar än vi använder.