Schibsted gör fortsatt vinst
Schibsteds verksamheter i Sverige redovisar ett resultat på 275 miljoner kronor (EBITDA) det andra kvartalet 2017. Trots vinsten är det ett något sämre resultat än vad den svenska delen av koncernen gjorde förra året under samma period.
För Q2 redovisar Schibsteds verksamheter i Sverige alltså ett EBITDA-resultat på 275 miljoner kronor (288 Q2 2016). Omsättningen uppgick till 1 365 MSEK (1 332).
”Den främsta tillväxten sker i Schibsted Growth och då särskilt inom området personal finance. Resultatet för Market Places påverkas även detta kvartal av kostnader för marknadsföring. Mediehusen levererar starkt. Sett till helheten är det ett stabilt resultat, säger Raoul Grünthal, Schibsteds Sverigechef, i ett pressmeddelande.
Aftonbladet redovisar 68 MSEK (65) för det andra kvartalet 2017. Omsättningen uppgick till 478 MSEK (501).
”Aftonbladet redovisar ett starkt resultat för kvartalet, bland annat drivet av tillväxt i den digitala prenumerationsaffären och ökade annonsintäkter för TV. Det strukturella tappet i print fortsätter som förväntat, vilket påverkar omsättningen”, säger Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén.