Gå direkt till textinnehållet

Så mycket kostade Journalistförbundets nya logga

Nyligen lanserades Journalistförbundets nya grafiska profil. Enligt kommunikationschef Jacob Lapidus kostade den omkring 90 000 kronor.

Varför behövs en ny grafisk profil?
– Vi tror att det här blir tydligare och att vi kan kommunicera effektivare. Men vi gick inte in för att byta bara för sakens skull. Utan när vi för drygt ett år sedan insåg att vi behövde göra om hela vår webbplats såg vi också att vår grafiska profil helt saknade digitala inslag. Den var inte gjord för internet och behövde kompletteras, säger Jacob Lapidus (bilden).

– När vi gick in det arbetet tänkte vi att vi kunde ha kvar den gamla logotypen. Men när formgivaren Andrea Nordén började skissa såg vi ganska snabbt att en annan profil skulle bli mycket mer användbar. Både till de digitala delarna och i klubbarbetet. Vi kommer också jobba mer med undervarumärken, där Journalistförbundet Frilans och Student kommer att lanseras.

Vad kostade det?
– Det beror lite på hur man räknar, men jag tror att den nya grafiska profilen kostade 90 000 kronor. Och vi är ganska försiktiga i utfasningen av den gamla profilen. Vi flaggar inte om allt på en dag, utan tar det stegvis, av ekonomiska skäl.

Vilka reaktioner har ni fått?
– Jag har inte hört en enda negativ person, vilket jag ärligt talat är jätteöverraskad över efter att ha jobbat en del med sådana här förändringar förut.

Fler avsnitt