Så EU-spurtar de stora redaktionerna
Med tre veckor kvar till EU-valet trappas bevakningen upp. Valkompasser, faktagranskningar och utfrågningar är några välbekanta format. ”Man tar det som funkade i riksdagsvalet och använder det igen”, säger SvDs valgeneral Tobias Brandel.
SvDs nyhetschef för politik Tobias Brandel menar att det inför EU-valet är viktigt med en hög andel guidande journalistik, eftersom kunskapen bland läsarna fortfarande är låg.
– Vi gör ett antal digitala guider. En är valkompassen som redan är ute och som går förvånansvärt bra, även om det inte är samma intresse som inför riksdagvalet, säger Tobias Brandel.
SvD gör också en omvänd valkompass som visar hur partierna står i olika frågor, ett format som uppskattades vid riksdagvalet. Tidningen gör explainers om EU med Brysselstringern Teresa Küchler.
– "Hur funkar det?” Man kan ju tycka att man borde kunna det nu, men så är det inte.
SvD satsar analyser av både inrikespolitiska kommentatorn Göran Eriksson, Teresa Küchler och utrikesanalytikern Therese Larsson Hultin, och man har redan betat av sina toppkandidatsintervjuerna, där SvD valt ett sakpolitiskt fokus med formatet ”Svara på frågan”. Partiledarintervjuer kommer kommande veckor, med frågor om deras syn på EUs stora framtidsfrågor.
SvD gör också löpande faktagranskningar av politikernas uttalanden.
– Det är relevant med faktagranskning eftersom mycket av EU-debatten handlar inte så sällan om saker som EU-palamentet inte kan besluta om, eller som EU redan har beslutat om.
SvDs Tobias Brandel konstaterar att EU-valet är mindre än riksdagsvalet, men också större.
– Vi ser det inte som ett svenskt val, utan som ett val i 27, möjligen 28, länder. Våra korrar har en viktig del i bevakningen.
Han menar att det alltid går att göra mer om EU-valet.
– Men det viktiga EU-valet har redan varit, med riksdagsvalet. Nu är det bara den tredje maktinstitutionen som vi väljer, efter ministerrådet och kommissionen, som vi i praktiken röstade om i riksdagsvalet. Så är det något man ska ha dåligt samvete för så är det att vi inte diskuterade EU mer i riksdagsvalet, säger Tobias Brandel.
Expressen har gjort en EU-valdebatt i Bryssel, som enligt redaktionschef Magnus Alselind blev ”en sakpolitisk holmgång mellan toppkandidaterna”.
– Sista veckan kommer vi att öka satsningen än mer med debatter och utfrågningar, Karolina Skoglund, Niklas Svensson och Anna Herdenstam/Jon Åsberg (DiTV) kommer att ha egna satsningar i tv sista veckan med "Bara politik", uppesittarkväll och valvaka. Dessutom kommer "Poltikpodden" med Malin Roos fånga ämnet.
Enligt Magnus Alselind har Expressen de senaste åren gjort mer politik än de andra aktörerna:
– Dubbelt så mycket som de andra enligt Medievalsundersökningen, och vi har fortsatt med det inför EU-valet. Vi bevakar dels för hardcorepubliken, men kommer också ha ett nytt "Varför ska jag bry mig?"-format för de som har låg kännedom om EU-valet. Vi har haft EU-valskompassen ute senaste månaden och märkt ett stort intresse. Det är en majoritet kvinnor som testar sakpolitiken, och en högre andel unga läsare än på annat material.
Expressen har också under våren haft en extra korrespondent baserad i Centraleuropa, Mats Larsson, som gör fördjupningar från Budapest som ska ge andra perspektiv än de vanliga svenska.
SVT gör med början den 14 maj utfrågningar med partiernas toppkandidater, programledda av Camilla Kvartoft och Anders Holmberg. En toppkandidat utfrågas i 25 minuter, sedan en till kandidat, och så möts de i en miniduell i slutet av sändningen.
SVT sänder också – precis som vid riksdagsvalet – slutdebatt (24 maj, programledare Anna Hedenmo och Katia Elliott) och valvaka (26 maj, programledare Camilla Kvartoft och Anders Holmberg).
Aktuellt har två debatter med toppkandidaterna kvar 6 och 9 maj. SVT har också en valkompass ute och nyhetsbevakar kontinuerligt EU-valet i sina nyhetsprogram.
TV4 har märkt ett större tittarintresse än inför tidigare EU-val. TV4s bevakning tar främst plats inom ramen för Nyhetsmorgon, Malou efter tio, Efter fem och TV4Nyheterna, med intervjuer och debatter med både toppkandidater och partiledare.
Nytt för i år är bland annat tre långa specialprogram inom Efter fem, där partiledarna möts i debatter om sakfrågor och ideologi. Det blir ämnesdebatter i TV4Nyheterna den 8, 14 och 20 maj och ”valbarer” i Malou efter tio, den 7, 14 och 21 maj.
Sveriges Radio inledde idag sina utfrågningar av partiernas toppkandidater. P1-morgons Olle Wiberg och Monica Saarinen frågar ut toppkandidaterna med start varje morgon kl 07:15. Därpå intervjuar Europapodden och Det Politiska Spelets Caroline Salzinger och Henrik Torehammar dagens kandidater, vilket streamas via Facebook 08.15-08.45, och läggs ut som podd. Också P4 Extra intervjuar toppkandidaterna i direktsändning från kl 14.15, programledare Titti Schulz och Erik Blix.
Sveriges Radio har också tagit fram en EU-valkompass på engelska och en version på lätt svenska.
SR håller slutdebatt den 22 maj och valvaka den 26 maj.
Man lyfter också fram EU-frågor i en rad program, bland annat Studio Ett, Kluvet Land, P3 Nyheter, P4 och Sameradion.
SR gör också en uppföljning till #tiomiljoner som gjordes inför riksdagsvalet i höst. SR gör nu #500miljoner, där det är Europas befolkning som lyfter fram sina egna frågeställningar.
Dagens Nyheter har redan betat av alla sina partiledarintervjuer, och intervjuer med alla EU-toppkandidater är redan genomförda av reportrarna Karin Eriksson och Johar Bendjelloul.
– Nu är fokus på ett gäng Fakta i frågan där Kristoffer Örstadius går igenom högaktuella EU-frågor. Vi har också en granskning av EU-pengar på gång, ett antal intervjuer med stora Europa-tänkare samt sakfrågegenomgångar för att guida svenska väljare i hur partierna vill agera i parlamentet, berättar DNs redaktionschef Caspar Opitz.
– Och så har vi några fördjupande reportage i ämnena, migration, klimat samt högerpopulism och faktagranskningar av de vanligaste påståenden som partierna – främst partiledarna – gör i den allmänna debatten.
DN låser också upp sin sajt fram till valet, och rullar idag ut sin reklamkampanj inför ”Eeeh-Uuuh”-valet.
Göteborgs-Posten satsar också större än vanligt inför EU-valet, och låter unga under 30 ta del av journalistiken fram till valet för en krona. GP samlar sin valbevakning på en särskild sajt och erbjuder läsarna guidning i en EU-valskompass.
Aftonbladet har tagit fram en egen valkompass i samarbete med SOM-institutet vid Göteborgs universitet. Valkompassen är inte bara baserad på partiernas egna uppgifter om var de står i olika frågor utan SOM-forskarna har också granskat partimaterial, uttalanden och intervjuer med partiföreträdare för att se om det finns belägg för partiernas ställningstaganden.
Aftonbladet gör också bland annat tv-utfrågningsformatet Snabba frågor med partiernas toppkandidater.