Så blir nya Aftonbladet.se
Inom två veckor lanseras nya Aftonbladet.se, efter ett års intensivt arbete med bland annat redesign, och miljontals kronor i utvecklingskostnad.
På tisdagseftermiddagen presenterades den nya sajten på Aftonbladets redaktion.
– Nyhetsfokus har varit en extremt viktig ledstjärna. Tappar vi nyheterna följer resten efter, säger Jan Helin.
Läsarna har enligt de undersökningar Aftonbladet har gjort upplevt sajten som stökig. Därför har man bytt typsnitt, förstorat ingresserna, skapat ett rent nyhetsflöde i vänsterspalten med senaste nyheterna och krönikorna, man har plockat bort annonser från artiklarna, och så skrotas det så kallade ”släpet”, som är en reprisering av hela startsidan som ligger under den artikel man läser. Släpet ersätts av en mindre box med ett urval av nyheter.
– Det blir bättre för både annonsörerna och läsarna, säger Jan Helin.
En förändring är också de nya fyra formatmallarna vid större händelser. Tidigare har det bara funnits två format. Den största, ”Mega”, innebär att hela toppen fylls av vänsterkrysset.
Enligt Jan Helin kommer de förändringarna av tekniken på sajten innebära att utbildningsinsatser krävs.