Gå direkt till textinnehållet

Rysk chefredaktör fick sparken

Chefredaktören för den ryska politiska tidskriften Vlast (Makt) har fått sparken. Orsaken ska vara en publicerad bild på en röstsedel med en klottrad "ofin uppmaning" till premiärminister Putin, enligt SR Ekot.

Tidskriften skulle ha kommit ut i går men finns inte att få tag i. Enligt Ekots korrespondent Johanna Melén ska röstsedeln som avbildades ha haft uppmaningen "Putin kan dra åt…" på ryska, något som upprört tidskriftens ägare oligarken Alisjer Usmanov som sagt att chefredaktören Maksim Kovalskij kan komma att stämmas. I en intervju i  radiostationen Echo Moskvy säger chefredaktören att han inte ångrar bildpubliceringen.

Händelsen har lett till oro för att självcensuren ska öka i ryska medier. I ett öppet brev på Echo Moskvys sajt vädjar medlemmar i Moskvas journalistförening till sina kolleger att inte vika sig för censur, skriver Ekot.

Fler avsnitt
Fler videos