Gå direkt till textinnehållet

Resumé ökar i branschpressen

Bland de branschtidningar som bevakar medier är det bara Resumé som ökar sin upplaga, enligt de nya TS-siffrorna. - Vi  gör en angelägen tidning som fler vill läsa, konstaterar chefredaktören Claes de Faire.

Journalisten är störst bland mediemagasinen med en upplaga på 18 600 exemplar. Men tidningen tappar 200 från förra året, vlket är en minskning på 1,1 procent.

– Eftersom den största delen av upplagan köps upp av Journalistförbundet till sina medlemmar, så påverkas vi direkt när medlemsantalet sjunker, säger chefredaktör Helena Giertta.

Dagens Media tappar från 5 400 exemplar till 5 000, vilket är en minskning med 7,4 procent.

Resumé ökar från 5 100 till 6 200 exemplar, en ökning med 21,6 procent.

– Resumé är 63 år gammal och har förändrats massor under årets lopp. När jag tillträde som chefrdaktör ställde vi oss frågan vilken tidning vi skulle göra. Vi lyssnade in våra läsare. Och det är den tidning som nu växer, säger Claes de Faire.

Vad är det ni har gjort?

– Tonläget är det viktiga. Om man lyckas göra det läsarna vill ha på ett personligt och proffesionellt sätt så blir tidningen en arbetskamrat och man känner sig delaktig i produkten.

Målet för Claes de Faire är att Resumé ska nå 10 000 betalande prenumeranter inom några år.

– Vi har 135 000 läsare på nätet, vi bör kunna få 10 procent av dem att prenumerera.

Journalistjobb

Annons
Fler avsnitt
Annons Annons för Journalistförbundets inkomstförsäkring.
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslag till Journalisten nr 4 2025.