Gå direkt till textinnehållet

Reportrar måste räkna klick på sina artiklar

Mittmedia lanserar ett nytt analysverktyg med vilket alla reportrar ska följa hur lästa deras artiklar blir. Innehållsutvecklingschefen Li L’Estrade avfärdar farhågor om ökad klickjournalistik, men öppnar för mer blåljus och näringslivsnyheter.

Sedan några veckor tillbaka måste alla reportrar i Mittmedia varje dag gå in i det nya analysverktyget Reporteruppföljning och se hur lästa deras texter blir. Siffrorna tas sedan upp i de ”coachningssamtal” man har med sin nyhetschef var tredje vecka.
– Man hade hoppats att vi var på väg från det här med klick, men nu blir det ju värre än någonsin, säger en Mittmediajournalist.
Samma person pekar på riskerna för klickbete, hårdragna rubriker och att exempelvis blåljusnyheter kommer att prioriteras medan annat, mindre lockande men demokratiskt viktigare material nedprioriteras, samt för ökad konkurrens mellan kollegor.
– Det beror på hur man hanterar verktyget. Jag hoppas att det ska hjälpa oss att nå ut med vår journalistik och få fler läsare. Men det skulle absolut kunna användas på ett sätt som blir stressande och inte bra. Då blir det ett arbetsmiljöproblem, vi måste hålla ett öga på hur det fungerar. Vi är redan en slimmad organisation, säger Margaretha Levin Blekastad, ordförande för Promedia­klubben i Mittmedia.
Farhågan om klickbete måste också tas på allvar, anser Levin Blekastad:
– Men jag tror att de flesta är medvetna om att det inte är rätt väg att gå. Vi vill ju ha lojala läsare som fortsätter att läsa oss. 

Mittmedias innehållsutvecklingschef Li L’Estrade har stora förhoppningar om att verktyget ska få Mittmedias innehåll att bättre matcha användarnas önskemål, vilket ska få fler prenumeranter att stanna kvar:
– Tidigare skickade vi ut mejlrapporter med alla siffror, men vi slutade med det vid årsskiftet. Det var ett ganska trubbigt verktyg med många siffror, svårt att tolka. Vi har jobbat länge med att hitta ett som fungerar bättre.

Det nya verktyget är helt transparent – man kan se hur innehållet från övriga journalister i koncernen går. Idén är att journalisterna ska kunna lära av varandra, men framför allt analysera sina egna publiceringar över tid, säger Li L’Estrade.
Hon avfärdar att det skulle handla om klickjakt. Visst kan rubriker spetsas, men målet är att få användarna att läsa hela artiklarna:
– Vi är intresserade av våra prenumeranters beteenden. Om det här leder till att de läst artiklarna till slut kan man inte prata om klickjakt.

Hur ser du på risken att reportrar prioriterar blåljusnyheter framför torrare kommunnyheter för att få upp sina siffror?

– Det är upp till utgivaren vad som är viktigt att bevaka och vad som ingår i det demokratiska uppdraget. Vi måste titta på hur vårt innehåll matchar användarnas önskemål. Breaking och händelsenyheter gör vi mycket och kommer fortsätta satsa på, för det är efterfrågat. Och vi skriver inte så mycket om näringsliv som användarna vill.
– Men jag ser det inte som ett problem för demokratin om vi skriver det folk vill ha. Och mellan det demokratiska uppdraget och vad användarna konsumerar mest finns ett stort spann. Det är snarare pliktjournalistiken som kan väljas bort.
 

Annons

Senaste numret

Fler avsnitt
Annons