Rekordresultat för TV4 – och Expressen ökar
Bonnier Broadcasting ökade sin vinst med 140 procent förra året. TV4 ökar sitt operativa resultat och omsättning till nya rekordnivåer.
TV4 gör ett operativt resultat på 1 382 miljoner kronor för 2018 – en ökning på 35 procent från 2017. Företagets rörelsemarginal är nu 29,2 procent (22,9 procent 2017).
Affärsområdet Bonnier Broadcasting ökar sin vinst med 140 procent, till 1 027 miljoner kronor, och omsättningen med tio procent, till 8 253 miljoner kronor. Detta trots att C More och finska MTV fortfarande gör stora förluster. C More förbättrar dock sitt resultat kraftigt (-99 miljoner kronor) jämfört med 2017 (-296 miljoner kronor).
”2018 var året då vår strategi, att gå från tittare till användare, verkligen gav utdelning. Under året tog vi flera avgörande steg mot en hållbar och framtidssäkrad tv-affär. Stärkta av rekordresultatet fortsätter vi nu att investera i användarvänlig teknik och kvalitetsprogram”, säger TV4 och Bonnier Broadcastings vd Casten Almqvist i en kommentar.
Samtidigt som tv-verksamheten är den överlägset mest lönsamma av Bonniers medieverksamheter, ser koncernen nu fram emot att under andra halvan av 2019 slutföra försäljningen av Bonnier Broadcasting till Telia.
Bonnier Groups vd Erik Haegerstrand säger i en bokslutskommentar att ”affären ger oss en stabil finansiell bas, för oss till en stark och långsiktig ägare för våra befintliga bolag, och skapar ett helt nytt handlingsutrymme för investeringar i framtida tillväxt”.
Bonnier AB gör ett samlat rörelseresultat (EBITA) 2018 på 824 miljoner kronor (625 miljoner 2017). Resultatet före skatt efter avskrivningar, räntor och amorteringar är minus 382 miljoner kronor (minus 1 635 miljoner 2017).
Affärsområdet News, som samlar Expressen, DN, DI och HD-Sydsvenskan, ökade sin omsättning något 2018, men det operativa resultatet (EBITA) sjönk från 303 miljoner kronor 2017 till 159 miljoner 2018. För Magazines sjönk både omsättning och, framför allt, operativt resultat (från 168 miljoner 2017 till 34 miljoner 2018).
Inom News går Expressen med vinst för 16e året i rad. Resultatet för 2018 landar på 24,3 miljoner kronor och omsättningen ökar något, till 1,43 miljarder kronor. Expressens totala annonsintäkter ökar, för sjätte året i rad.
”Expressens resultat 2018 var dryga 60 procent bättre än budget. Vår ambition är inte att vinstmaximera, utan att med fortsatta satsningar utveckla Expressen till Sveriges primära och största nyhetsförmedlare och att göra det i samarbete med andra titlar inom Bonnier News”, säger News vd Anders Eriksson i en kommentar.