Gå direkt till textinnehållet
Rosenbad.
Foto: Nadine Sohier

Regeringen utreder myndigheternas kommunikationsavdelningar

Kostnaden för myndigheters påverkanskommunikation är cirka 1,5 miljarder per år. Regeringen ger nu i uppdrag till 32 myndigheter att redovisa motiv och kostnader för sin kommunikation.

Kostnaderna för kommunikation i offentlig sektor ökar generellt. För svenska myndigheter är den årliga kostnaden för påverkanskommunikation cirka 1,5 miljarder, enligt myndigheterna själva. Regeringen vill därför undersöka hur mycket kommunikation och vilken sorts kommunikation det är lämpligt att myndigheter ägnar sig åt.

Regeringen ger därför 32 statliga myndigheter i uppdrag att redovisa sina kostnader för informations- och kommunikationsverksamhet och även motivera insatserna. ”Det kan till exempel handla om motivering till framtagande av väskor, märkesnålar med myndighetens namn eller budskap från myndigheten, annonskampanjer eller utgivning av tidningar”, skriver regeringen i ett pressmeddelande.

”Det är alltid nyttigt att diskutera var skattepengarna gör mest nytta och hur vi kan använda statens resurser på bästa sätt. Regeringen har därför gett flera myndigheter i uppdrag att redovisa kostnader och motiv för sin kommunikation, samt hur det bidragit till förmågan att uppfylla kärnuppgifterna”, säger civilminister Erik Slottner.

Journalistjobb

Annons
Fler avsnitt
Annons Annons för Journalistförbundets inkomstförsäkring.
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslag till Journalisten nr 4 2025.