Gå direkt till textinnehållet

Produktplacering möjligt i SVT

Praxis får visa vägen, säger Kent Wännström, chef för Sveriges Televisions programsekretariat, till Svenska Dagbladet, om den nya radio- och TV-lagen, som ger public service-TV rätt att ta betalt för produktplacering.

Den nya lagen ger TV-kanalerna rätt att namnge varor och tjänster före och efter program. Kent Wännström säger till Svenska Dagbladet Kultur att "det är oklart hur den nya radio- och TV-lagen ska tolkas", och att det för SVTs del inte finns samma tydlighet som när det gäller sponsring. SVT har dock att rätta sig efter kraven i sändningstillståndet på oberoende och opartiskhet.

Konsumentverket är kritiska till produktplacering eftersom det anser att det är dold reklam. Även Journalistförbundet är kritiskt och anser att medierna riskerar att få trovärdighetsproblem. Till SvD Kultur säger Journalistförbundets ordförande Agneta Lindblom Hulthén att de redaktioner som arbetar med produktplacering "får otroligt svårt att stå fria från påverkan hur gärna de än vill".

Läs mer om Radio- och Tv-lagen här och här.

Annons Annons

 

 

 

Fler avsnitt
Fler videos