Prenumerationspriserna allt högre
Dagspressen höjer prenumerationspriserna på papper och vill växa digitalt. Men varken DN eller Mittmedia känns vid prisökningar som en strategi för att snabba på omvandlingen till en digital prenumerantkår.
Dagens Nyheters senaste höjning av pappersprenumerationspriset fick många läsare att sätta kaffet i halsen. I Stockholm blev prishöjningen störst, 25 procent, en prenumeration på pappers-DN kostar där nu 499 kronor per månad. Höjningen motiverades med fördyrad distribution och produktion. Men DN vill också ta höjd för fler redaktionella satsningar, bland annat det nya riksnätverket med frilansmedarbetare.
Nicolas Larsson är ansvarig för DN läsarintäkter. Han vill inte berätta om kalkylen bakom höjningen; hur stort prenumeranttapp tidningen räknat med. Han konstaterar bara att pappersprodukten är ”fortsatt väldigt stabil med en väldigt lojal kundbas”, samtidigt som de digitala läsarna blir fler:
– Vi har under 2017 sett en stor digital tillväxt där vi i november nådde 122 000 digitala prenumerationer och vi tror även att den starka tillväxten kommer att fortsätta under de kommande åren.
Är prishöjningar en strategi för att omvandla pappersläsare till digitala prenumeranter?
– Vi jobbar inte aktivt med att flytta läsare från pappersprodukten till den digitala utan fokuserar på att låta kunderna välja hur de vill prenumerera.
DN:s chefredaktör Peter Wolodarski uttryckte i mars 2017 att DN inom ett par år kommer att ha fler digitala prenumeranter än papperstidningsprenumeranter. ”Den absolut största utmaningen för oss är att växa antalet digitala prenumeranter”, sa han då.
I dag har DN omkring 200 000 pappersprenumeranter och 100 000 digitala prenumeranter. Det uttalade målet är att inom några år nå totalt 400 000 prenumeranter.
Även Mittmedia, som dras med stora upplagetapp, har höjt sina prenumerationspriser så pass att många läsare reagerat. VLT höjde till exempel priset för en pappersprenumeration med 13 procent vid årsskiftet.
– Papperet har väldigt höga kostnader, det är därför vi måste höja priserna. I takt med att prenumeranterna blir färre blir kostnaden för tryck och distribution per prenumerant högre, säger Anna Joneby, privatmarknadschef på Mittmedia.
Inför 2018 räknar Mittmedia med ungefär samma upplagetapp som tidigare år, samtidigt som man hoppas att Plusabonnemangen ska fördubblas under året, från 50 000 till 100 000 helt digitala kunder. En del av de nya Plus-kunderna är tidigare pappersprenumeranter.
– Det har vi ingenting emot. Vi höjer inte papperspriserna för att tvinga över dem, men vi jobbar med att transformera våra kunder in i det digitala, säger Anna Joneby.