Gå direkt till textinnehållet

Poddar ökar – men FM-radion ohotad

Betalningsviljan för tv eller video på internet ökar i alla inkomstgrupper, och en av fem 30-åringar tittar aldrig på linjär tv. Poddlyssnandet växer starkt.

Det är två av många resultat från Internetstiftelsens årliga rapport ”Svenskarna och internet”.

Rapporten har undersökt internetanvändandet i hela befolkningen. 83 procent av de svenska internetanvändarna använder idag sociala medier, varav 63 procent på daglig basis.

Över hälften av svenskarna (53 procent) betalar nu för någon strömmad tv eller filmtjänst.

Annons Annons

Facebook behåller sin plats som populäraste sociala plattform, och används nu av 76 procent av internetanvändarna. Men det dagliga användandet har planat ut – och aktiviteten på Facebook minskar. Medelålders användare är idag de som delar mest material på Facebook.

När det gäller radio är FM-lyssnandet fortfarande ohotat i topp, men andelen som lyssnar på radio på nätet och på poddar ökar tydligt.

Här hittar du hela rapporten.

 

Senaste numret

Fler avsnitt