”Plustillväxten bidrar på sista raden”
Samtliga sajter inom Mittmedia har med råge klarat de uppsatta målen för nya Plus-kunder.
I slutet av 2016 lanserade Mittmedia sin digitala betallösning ”Plus”. Resultatet hittills slår alla koncernens förväntningar. Sedan dess har 40 000 kunder provat Plus. 60 procent har stannat kvar och i dag har koncernen 17 000 fullt betalande Plus-kunder.
– Alla våra sajer klarar sina nykundsmål per vecka med bravur, säger privatmarknadschefen Anna Joneby.
Som Journalisten kunde berätta i slutet av maj är dock Mittmedias digitala affär en ren förlustaffär.
– Just nu bidrar Pluskunderna på sista raden, och varje månad som går ökar intäkterna. De hjälper till att bromsa eventuellt intäktsbortfall på våra övriga prenumerationspaket, säger Anna Joneby.
Trots att det alltså är en lång väg kvar att gå finns det optimism inom koncernen när det gäller vilket material som de nya digitala kunderna – i genomsnitt mycket yngre än övriga pappers- och e-tidningsprenumeranter – efterfrågar.
Inför och under arbetet med att utveckla Plus-tjänsten har Mittmedia gjort avancerade analyser av användarbeteendet hos kunder och återkommande sajtbesökare.
– Målet är att få en bra bild av våra lojala besökare men som inte ännu är kunder. Vad läser de, matchar det vad vi skriver om, säger Li L'Estrade, redaktionell affärsutvecklare på Mittmedia.
De potentiella kundernas beteende stämmer, tursamt, i hög grad överens med befintliga kunders beteende, enligt L'Estrade.
– Om många av våra befintliga kunder har läst en text leder det nästan alltid till flera köp.