Gå direkt till textinnehållet

”Papperstidningen kvar så länge läsarna vill”

Papperstidningen kommer att finnas kvar så länge våra läsare vill ha den, men jag tror inte att den är framtiden. Det sade Aftonbladets publisher Jan Helin när han grillades av Journalistförbundets Jonas  Nordling i Aftonbladets monter.

Jan Helin menade att läsarna byter vanor i snabb takt och att det gäller att hänga med på tåget.

— Men man ska inte dödförklara journalistiken för att distributionsformen byts ut. Det är distributionslandskapet som kommer att se annorlunda ut.

Enligt Jan Helin ska Aftonbladet ta med läsarna ut i det digitala medielandskapet och se till att annonserna hänger med dit.

Annons Annons

– Vi måste tjäna pengar för att bedriva journalistik. Journalistiken har aldrig finansierat sig själv.

På Jonas Nordlings fråga om det inte finns en risk att de journalistiska värdena urholkas, om det viktigaste blir att få trafik till sajten svarade Jan Helin att det är viktigt att den journalistiska integriteten upprätthålls. Han tog nyheter, sport och nöje som exempel på områden där integriteten är oerhört viktig men jämförde livsstilsjournalistik med kommersiell TV.

– När det gäller livsstilsjournalistiken tror jag att vi kommer att få se nya integreringar och finansieringar i framtiden.

— Jonas  Nordling  frågade också om Jan Helin tyckte att journalistiken blivit bättre eller sämre sedan han började i branschen.

– Den har blivit mer mångfacetterad och dialogen med läsarna är mycket bättre.

Jan Helin menade att det för kvällstidningen är viktigt att följa läsarna. Den trend han ser är att läsarna vill ha mervärde i mobilen.

– Men det är bara bra, eftersom läsarna inte överger datorn bara för att de läser i mobilen.

Men det finns mycket kvar att göra, menade han.

– Vi är bara blåbär när det handlar om att bygga relationer med läsarna.

Han kommenterade också det kompetensutvecklingsprogram som Aftonbladet dragit igång.

– Jag har hört mycket snack om att "medarbetarna är vår största tillgång". Vi bestämde oss för att göra något åt det.Nu ringer man från andra tidningshus och vill att vi ska berätta hur vi gör. Det visar hur dåliga vi har varit på det här området.

Fler avsnitt