Organisationspress: Utgivarskap kvar på redaktionen
Utgivaransvaret på organisationstidningar är en het fråga när tidningar läggs ut på entreprenad. Enligt en färsk undersökning ligger utgivarskapet i hög grad kvar på redaktionen.
Tidningskonsulten Morten Postrup har på uppdrag av Sveriges Tidskrifter gjort en undersökning av svensk organisationspress. 51 titlar, vilket motsvarar 42 procent av organisationstidningarna inom Sveriges Tidskrifter, har svarat. Ungefär hälften var fackförbundstidningar, och hälften organisationstidningar.
Enkäten visar att:
- På 80 procent av tidningarna ligger utgivaransvaret hos chefredaktören.
- 67 procent av tidningarna har policydokument som styr verksamheten. De flesta sådana används aktivt.
- 57 procent av tidningarna har till uppgift att vara varumärkesbyggande för sina ägare.
- 53 procent av tidningarna har uppdraget att granska ägaren.
- 17 procent svarar att de både ska vara varumärkesbyggande och granskande.
19 tidningar skickade in sina policydokument till Postrup för en kvalitativ undersökning. I 12 av 19 fanns tidningens syfte tydligt formulerat. Att inte ha ett definierat syfte kan vara riskabelt för redaktionen, menar Postrup:
– Vad händer när tidningen kritiseras och man inte riktigt vet syftet med den?
Han pekar också på potentiella konflikter i de många fall – 11 av 19 – där det inte är tydligt vem som beslutar om policyn.
– En käpphäst för mig är att det inte bör vara en tjänstemannafråga att besluta om policy, det bör vara en uppgift för styrelsen.