Gå direkt till textinnehållet

Oklart om Frilans Riks arvodeskampanj ledde till höjt arvode för någon

Frilans Riks arvodeskampanj 2021-2023 ledde bland annat till att ett kollektivavtal för frilansjournalister tecknades med LO Mediehus och till stärkt kontakt med arbetsplatsklubbarna. Men kritiker menar att kampanjen kostat för mycket pengar – utan mätbara resultat.

I slutet av september presenterade Journalistförbundets frilansklubb Frilans Riks styrelse sin analys av klubbens stora arvodeskampanj åren 2021-2023 under ett digitalt medlemsmöte.

Frilans Riks årsmöte i våras beslutade att en sådan analys skulle genomföras, efter att hård kritik hade framförts mot kampanjen av fackligt förtroendevalda frilansar, bland dem Nana Eshelman Håkansson och Terje Carlsson från Västra Frilanssektionen.

Analysen visar att det fanns framgångar:

Annons Annons

”Den största framgången under kampanjen var avtalstecknandet med LO Mediehus i juni 2022”, skriver Henrik Simonsen och Björn Hellström, ordförande respektive sekreterare i Frilans Riks styrelse. Avtalet innebär att alla som arbetar för tidningarna i LO Mediehus ska ersättas med minst frilansrekommendationens arvodesnivåer.

Kampanjen medförde också att flera kontakter etablerades med arbetsplatsklubbar.

En enkät som drygt 240 frilansmedlemmar svarade på var också värdefull, enligt analysen, eftersom Arvodesgruppen fick in viktig information.

Men det fanns också saker som kunde ha skötts bättre, bland annat förseningar som följd av felaktigheter i listor på arbetsplatsklubbar som skulle kontaktas. ”Felaktigheterna i listorna kan till viss del tillskrivas kansliet som lämnat över dem, men de borde ha gåtts igenom innan de skickades ut”, skriver Simonsen och Hellström i analysen.

Ett problem var också att kampanjen saknade slutdatum när den drogs i gång, samt att kostnaderna för kampanjen inte bokfördes separat så att man i efterhand kan utläsa hur mycket kampanjen kostade. ”Det är dock inget som tyder på att kostnaderna rusade iväg”, enligt analysen.

Styrelsens ordförande och sekreterare uppger i analysen att kritiken mot kampanjen har varit ”allt för hård”:

”Vi kan trots allt konstatera att det har slutits ett viktigt avtal, att styrelsen nu har tillgång till värdefulla fakta från enkäten, samt att det har utkristalliserats vilka medieledningar som betalar bra arvoden och som vi bör kontakta för att kunna sätta press på de som betalar sämre. Det är ett arbete som fortgår i den nya Arvodesgruppen”, skriver de.

Frilansjournalisten Terje Carlsson lämnade sina fackliga uppdrag förra året. Foto: Tor Johnsson

Terje Carlsson, som lämnade arvodesgruppen och sina fackliga uppdrag på grund av hur illa han ansåg att arvodesfrågorna hanterades av Frilans Riks, är kritisk till hur analysen har genomförts. Han ifrågasätter hur man i analysen kan hävda att kritiken mot kampanjen varit ”allt för hård” när man samtidigt inte vet hur mycket den har kostat.

– Det är häpnadsväckande. Man har slösat bort medlemmarnas pengar på en kampanj som inte har gett någonting. Arvoden är den överlägset viktigaste frågan för frilansar och det hanteras amatörmässigt. Det är faktiskt helt obegripligt hur taffligt Frilans Riks har skött kampanjen, säger Terje Carlsson.

– Det enda den här analysen visar är att man begått flera misstag, att ingen vet vad det har kostat eller vad det lett till.

Men avtalet med LO Mediehus måste väl ändå räknas som en framgång?
– Visa mig tio frilansar som fått bättre arvoden tack vare det avtalet, så ska jag kalla det en framgång.

Frilans Riks avtal med LO Mediehus har inte lett till att någon frilansjournalist fått bättre arvode. Det uppger LO Mediehus vd Robert Jonsson för Journalisten.

– Vi betalade som lägst enligt frilansrekommendationen redan innan vi tecknade avtalet, så mig veterligen har ingen fått höjt arvode tack vare avtalet. För oss handlade det om att formalisera och få bättre intern ordning. Vi har bland annat sett till att våra frilansmedarbetare har fått skriftliga avtal, säger Robert Jonsson.

Avtalet har förstås andra sorters värden för Frilans Riks, till exempel som en första byggsten för att få fler att teckna liknande avtal. Än har det inte skett, även om man under 2022 förde diskussioner med bland andra SVT, SR och UR.

Frilans Riks tidigare styrelse under årsmötet i mars. Henrik Simonsen (stående till höger) valdes till ny ordförande efter Gert Lundström (stående till vänster) som slutade efter sex år. Foto: Tor Johnsson

Frilans Riks ordförande Henrik Simonsen uppger att det går att få en ungefärlig bild av kostnaden för arvodeskampanjen. Huvuddelen av kostnaderna för arvoden och villkor 2021 och 2022 gick till kampanjen. Den totala kostnaden för denna budgetpost åren 2021-2022 uppgick till 345 000 kronor, vilket inte var någon ökning mot tidigare år.

Kampanjen har alltså kostat minst 172 500 kronor men inte mer än 345 000 kronor. Kostnaden består till största delen av arvoden för fackligt förtroendevalda för deras arbete under kampanjen, till exempel för möten, informationsutskick, informationsinsamling och kontakter med arbetsplatsklubbar.

– Det fanns många delar i arvodeskampanjen, det får man inte glömma bort, säger Henrik Simonsen, när vi träffas under en paus i Frilans Riks styrelsemöte på Journalistförbundets kansli.

– Det handlade om att få till ett bättre eller ökat samarbete med arbetsplatsklubbarna, och det lyckades man med. Det är heller inte någon självklarhet. När jag pratar med nordiska kollegor om det är de jätteimponerade. I Finland har de frilansfackliga inte alls samma goda samarbeten med de fasta anställda. Vi tar det nog lite för givet i Sverige.

– Man fick in många enkätsvar som tillförde viktig information, och avtalet med LO Mediehus var förstås en stor framgång. Jag och Frilans Riks är mycket glada över att LO Mediehus gått i bräschen för anständiga arvoden och sjyssta villkor och att det slutna avtalet är en garant för det samt ett exempel för andra aktörer i branschen att anamma.

Terje Carlsson är fortsatt kritisk till arvodeskampanjen, han menar att Frilans Riks slösat med medlemmarnas pengar utan att den lett fram till någonting. Vad säger du om den kritiken?
– Frilans Riks beslutade om arvodeskampanjen i god demokratisk ordning, den har godkänts av årsmötena. Årsmötet 2022 röstade för att förlänga kampanjen. Att säga att den inte lett till någonting är inte helt rättvist. I vår analys kom vi fram till den faktiskt hade resultat med sig.

Hur många frilansar fick högre arvoden tack vare arvodeskampanjen?
– Vi för ingen statistik över enskilda frilansares exakta arvoden och kan inte heller föra någon sådan statistik.

Gert Lundstedt slutade som ordförande i Frilans Riks i samband med årsmötet våras. Foto: Tor Johnsson

Frilans Riks tidigare ordförande Gert Lundstedt höll i arvodeskampanjen tillsammans med den tidigare kassören Hasse Hedström. Lundstedt tycker att analysen som styrelsen gjort är korrekt:

– Jag instämmer i Frilans Riks analys: mycket i kampanjen var bra. Sedan kan saker givetvis alltid bli bättre, det är vad fackligt arbete handlar om, säger Gert Lundstedt och fortsätter:

– Vidare instämmer jag i att avtalet med LO Mediehus var en stor framgång, att de samtal vi förde med företagsledningar och arbetsplatsklubbar var viktiga, och att enkäten där Frilans Riks medlemmar berättade om sina villkor i vardagen gav värdefull information. Viktigt i arvodeskampanjen var också att engagera sektionerna i arbetet. På så vis skapade vi tillsammans ett fokus kring frilansfrågorna och arbetet blev både vassare och effektivare.

Vet du hur många frilansar som fick högre arvoden tack vare kampanjen?
– Det här är ett långsiktigt arbete. Hur många frilansare som tack vare kampanjen fick högre arvode är för tidigt att säga. Det är något Frilans Riks nya styrelse så småningom får undersöka. Det viktiga nu är få till fler avtal, vilket på sikt kommer innebära höjda arvoden i perspektiv av hur dåliga frilansarvodena generellt är, säger Gert Lundstedt.

Fler avsnitt
Fler videos