Gå direkt till textinnehållet

Ökat förtroende för journalister

Svenskarnas förtroende för journalister växer. Men fortfarande litar bara en minoritet av befolkningen på yrkesgruppen, enligt en undersökning som presenterades i dag.

Marknadsundersökningsföretaget GfK Custom Research har sedan 2003 mätt det nationella förtroendet för en rad yrkesgrupper. Undersökningen görs i Sverige och i ytterligare femton länder.

Svenskarnas förtroende till journalister har ökat från 30 procent 2010 till 38 procent i år. Även förtroendet för politiker har vuxit från förra året, från 25 till 39 procent.

Politiker, journalister, marknadsförare och reklammakare är de enda av de mätta yrkesgrupperna som inte en majoritet av svenska folket har förtroende för. Allra minst förtroende har svenskarna för reklammakare, som bara 19 procent litar på i viss utsträckning eller helt och hållet.

Störst förtroende har svenskarna för brandkåren, 99 procent, brevbärare, 95 procent, läkare, 91 procent, polisen, 89 procent, och grundskole- och gymnasielärare, 84 procent.

16 232 respondenter i sexton länder deltog i undersökningen som genomfördes i mars/april 2011. 

Fler avsnitt
Fler videos