Nytt tidningskrig hotar i Danmark
Schweiziska mediekoncernen Tamedia satsar på att ta andelar på den danska mediemarknaden och nu hotar ett nytt tidningskrig i Danmark.
Den schweiziska mediekoncernen Tamedia ger sig in på den danska gratistidningsmarknaden med uppköpet av MetroXpress och 24Timer. 1 januari tog Tamedia, som ger ut bland annat 20 Minuten och Tages-Anzeiger i Schweiz, över driften över de två danska gratistidningarna.
Till danska Journalisten säger Tamedias VD Marcel Kohler att man vill göra satsningar och investeringar för att bli ”nummer ett” på den danska tidningsmarknaden.
Det förra tidningskriget i Danmark inleddes 2006 i och med isländska koncernen Dagbrúns lansering av gratistidningen Nyhedsavisen.
Det blev en dyrköpt historia som bara två år senare ledde till att Nyhedsavisen lades ned.
Slutpunkten i det danska gratistidningskriget kom så sent som för ett år sedan, då Berlingske tvingades lägga ned sin gratistidning Urban.
Men nu vill alltså ytterligare en utländsk koncern skärpa konkurrensen om den danska mediemarknaden.
MetroXpress och 24Timer har tillsammans en upplaga på 350 000 och räckvidden är 730 000 läsare.