Nyhetsredaktioner får statligt stöd för att stoppa fejknyheter
SVT, NTM, Bonnier, Schibsted och SR går samman för att utveckla en digital plattform för faktagranskning – och för att slå hål på filterbubblor. RÄTTAD.
Utvecklingsprojektet finansieras med 1,9 miljoner kronor av statliga Vinnova och syftet är att motverka att fejknyheter och ogrundade påståenden får spridning och spelar en avgörande betydelse i det svenska valet 2018.
En digital plattform ska utvecklas som kan lyfta fram faktagranskningar som görs av olika redaktioner under valåret, till exempel granskningar av postningar i sociala medier. Det kan handla om påståenden i den politiska debatten och om uppgifter som får stor spridning viralt, uppger Vinnova i ett pressmeddelande.
Samarbetsprojektet innehåller två andra delar:
- Utveckling av en automatiserad tjänst för nyhetsvärdering som kan göra en första värdering av kommuners och myndigheters digitala diarier.
- Utveckla av en en ”personaliseringsmotor” för att automatiskt matcha innehåll, funktionalitet, design och publicering efter faktiska digitala konsumtionsbehov. Personaliseringen ska erbjuda alternativa perspektiv i avsikt att slå hål på filterbubblor.
RÄTTELSE: I en tidigare version av denna artikel uppgavs att projektet skulle få 13,5 miljoner kronor av Vinnova. Det beloppet inkluderade dock flera olika utvecklingsprojekt inom ramen för utlysningen Fashion- och Media tech. Det aktuella utvecklingsprojektet för att bekämpa fejknyheter får 1,9 miljoner i stöd.