Gå direkt till textinnehållet

Nyhetsjournalistiken har tappat sju reklammiljarder

Sju miljarder kronor. Så mycket lägre var reklamköpen i svenska nyhetsmedier 2020 jämfört med 2008, visar en ny rapport från Institutet för mediestudier.

2008 köptes reklam i svenska nyhetsmedier för 11,8 miljarder kronor. 2020 var summan bara 4,9 miljarder.

Förra årets reklamtapp var det brantaste på tolv år. Reklamintäkterna föll med nära 13 procent, motsvarande 722 miljoner kronor. Det visar Institutet för Mediestudiers årliga mätning av reklamintäkterna till nyhets- och samhällsjournalistik, som gjorts av IRM.

Rapporten visar att pandemin slog hårdare mot journalistikens reklamintäkter än mot den totala marknaden under 2020.

Annons Annons

IRMs prognos för 2021 och 2022 är en fortsatt nedgång, men i långsammare takt. Prognosen pekar mot reklamintäkter på 4,4 miljarder kronor 2021 och 4,2 miljarder kronor 2022.

Reklamintäkterna för nyhetsmedier har halkat efter övriga marknaden sedan 2011, när annonserna har flyttat till digitala kanaler och främst de globala sök- och sociala medier-jättarna.

– Vi såg 2020 en perfekt storm där ett decennium av strukturella tapp plötsligt sammanföll med en konjunkturell kris. Det drabbade journalistiken hårt – men samtidigt var nyhetskonsumtionen rekordhög. Många talar nu om detta som en publicistisk paradox – publiken vill ha nyheter samtidigt som annonsörerna går åt andra håll, säger Lasse Truedson, föreståndare för Institutet för Mediestudier i en kommentar.

Här går det att läsa rapporten.

 

Fler avsnitt
Fler videos