Gå direkt till textinnehållet

”Nyhetsintensiv sommar ger högre annonsintäkter”

Landsortspressens digitala annonsintäkter ökade under årets andra kvartal med 23,5 procent, till 124 miljoner kronor. Ett skäl tros vara tre nyhetsintensiva månader med skogsbränder som drivit upp trafiken för många tidningar.

Skogsbranden i Sala på försommaren drog upp Sala Allehandas trafiksiffror med flera hundra procent, vilket gynnar annonsaffären, enligt TUs chefsanalytiker Tobias Lindberg.

Totalt ökade morgonpressens digitala annonsintäkter med drygt fem procent, till 224 miljoner kronor under perioden april till och med juni, enligt TUs annons- och internetbarometer.

– Det är en bra siffra som ligger i linje med vad marknaden i sin helhet ökade. Vi har ju också haft GDPR som varit en orosfaktor, vad skulle det betyda för annonsförsäljningen?

Men ökningen kompenserar inte för tappet i print?
– Nej, det gör den inte. Men vi kan se att minskningen av printannonsintäkter har planat ut något. Och de digitala annonsintäkterna är inte tänkta att kompensera printtappet, utan tanken för många är att öka intäkterna från läsare och användare.

Utomlands, främst i Storbritannien, förs samtidigt en diskussion om att annonsörer i högre grad åter vänder sig till etablerade medier för annonser och i viss mån överger internetjättarna.

Hur ser analysen kring det ut?
– Det som rapporterats i brittiska medier är att trovärdigheten för Google och Facebook har skadats av framför allt Cambridge Analytica-skandalen. Då ökar investeringarna i traditionella medier som anses stå för en pålitlig annonsmiljö.

Även i Sverige kan man se en dämpad tillväxt i internetdelen av annonseringen, om än mindre än i Storbritannien, menar Tobias Lindberg.

Morgonpressens samlade annonsintäkter från den tryckta tidningen minskade under andra kvartalet i år med cirka elva procent. Hur stora annonsintäkterna från print är framgår inte av TUs siffror.

Annons

Senaste numret

Fler avsnitt
Annons