Ny forskning: Gå inte på klick
Ny forskning från Reuters Institute for the Study of Journalism visar varför det är riskabelt att basera sin bevakning på vad människor klickar på.
Enligt en ny studie av den danska gästforskaren Kim Christian Schrøder klickar nyhetskonsumenter ofta på en sorts artiklar – typiska klicktexter; konstiga, underhållande, triviala. Samtidigt värderar läsarna en helt annan typ av nyheter: samhällsorienterade.
– Journalister borde prioritera samhällsinriktade nyheter, lita på sina instinkter snarare än på den opålitliga seismograf som "Mest läst"-listan är, säger Kim Christian Schrøder till Nieman Lab.
Samma studie visar att individanpassning av nyheter kan ha fördelar. Schrøder identifierar fyra olika typer av nyhetskonsumenter: de med ett politiskt/samhällsintresse, de med ett socialt/mänskligt intresse, de med ett kulturellt intresse och de som framför allt vill ha djupgående/undersökande politisk journalistik.