NTM-koncernen gör dokusåpa om katter
NTM-koncernen har köpt rättigheterna till att sända dokusåpan The Kattarshians på koncernens webbsajter. Sajten visar en kattfamilj dygnet runt.
Via fem kameror kan besökarna följa en kattfamilj under tre månader. Sändningen av svenska Kattashians är planerad att starta den 4 april. Programmet görs tillsammans med Stockholms katthem och det ska vara möjligt att adoptera katterna i programmet. Programmet sänder dygnet runt. Dessutom produceras ett antal ”Best of”-program. Programmet produceras av företaget Storyfire.
Programidén kommer från den isländska sajten Kattarshians som haft stor framgång med sina sändningar och som lockat massor av tittare.
Jens Pettersson, onlinechef på Upsala Nya Tidning, ser kattsåpan som ett komplement till det övriga materialet på sajterna.
– Vi ser ett tydligt skifte i konsumtionsbeteendet. Besökare vill ha rörliga bilder digitalt. Vi har reportrar som intervjuar och sänder live vid stora lokala händelser, allt ifrån fotbollsmatcher till bränder. Kattashians är ett kompletterande TV-format som vi tror att besökarna kan uppskatta, säger Jens Pettersson
Han påpekar att NTM har ambitionen att öka trafiken till koncernens sajter.
– Vi ska göra det med bra lokaljournalistik. Det brukar sägas att vi inte ska locka trafik med gulliga katter som man gör på Youtube. I det här fallet är det en programform som uppskattats av tittarna. Besökarna behöver få allt möjligt från ett mediehus, från bra nyheter till det lättsamma, säger Jens Pettersson.