Negativt om Sahlin i medierna
Moderatledaren Fredrik Reinfeldt har det senaste året förekommit oftare i medierna än Socialdemokraternas partiledare Mona Sahlin. När Sahlin förekommit i medierna har det oftare varit i negativa sammanhang.
Det visar en undersökning som medieanalysföretaget Infopaq gjort på SR Ekots uppdrag. Infopaq har mätt hur ofta och på vilket sätt de båda partiledarna medverkat på nyhetsplats i de åtta största medierna: Aktuellt, Rapport, TV4 Nyheterna, Ekot, Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, Aftonbladet och Expressen.
Under perioden 23 mars 2009 till 24 mars i år medverkade Reinfeldt i 520 nyhetsinslag eller artiklar och Sahlin i knappt 350. Moderatledaren får oftare komma till tals än Sahlin, som dessutom får mer negativ publicitet.
– Det blir som en spiral där det ena leder till det andra. Det måste till en klar framgång för att få till en förändring, kommenterar Kent Asp, journalistprofessor vid JMG i Ekot.
Enligt Asp är det framför allt den bild som medierna ger av partierna de sista fyra veckorna före valet som har stor påverkan på valresultatet.