Gå direkt till textinnehållet

Mobiler blev uppsving i journalistiken

Konsumtionen av nyheter via mobiltelefoner ökar explosionsartat i USA. Men nyhetsläsningen via smarta telefoner fungerar annorlunda – och kan ge upphov till ett uppsving för journalistiken på sikt. Det rapporterar The Pew Research Center i sin årsrapport över tillståndet i de amerikanska medierna.

40 procent av amerikanerna äger en smart telefon och 20 procent en läsplatta. Och under 2011 har dessa börjat användas allt mer för att konsumera nyheter.

Nästan var fjärde amerikan använder sin mobiltelefon för att konsumera nyheter, och de vänder sig i första hand direkt till nyhetsbolagen – i stället för att använda söksajter som är vanligt bland dem som läser nyheter på datorn.

 

"Stärker intresset för journalistiken"
Dessutom är konsumtionen via mobiltelefon och läsplatta en extrakonsumtion och inte en ersättning för någonting annat. ”Det stärker intresset för de traditionella nyhetsorganisationerna och skapar en uppsving för journalistiken”, konstaterar The Pew Research Center i rapporten.

Samtidigt visar undersökningen att de sociala medierna inte ger mycket trafik till nyhetssajterna.

 

Teknikjättarna konsoliderar sin makt
I rapporten framgår att det finns två starka medietrender just nu i USA.

Dels har användandet av mobila plattformar och sociala medier exploderat det senaste året, och 54 procent av befolkningen finns nu på Facebook. Dels sker en kraftig maktkonsolidering inom mediebranschen, och att de traditionella nyhetsorganisationerna inte hänger med.

Fem teknikjättar drog in 68 procent av alla digitala annonsintäkter i USA förra året, och då är varken Amazon eller Apple inkluderade. Pew Research Center räknar med att år 2015 kommer Facebook att ha var femte sålda digitala annons i USA.

 

Fler uppköp att vänta
Pew Research Center räknar med att vi under de kommande åren kommer att få se dessa teknikjättar visa intresse för att köpa upp traditionella mediebolag.

Samarbeten finns redan, mellan YouTube och Reuters, mellan Facebook och The Washington Post, The Wall Street Journal och The Guardian, och mellan Yahoo och ABC News. AOL har köpt The Huffington Post, och en av grundarna till Facebook köpte nu i mars i år magasinet New Republic.

I takt med att dagspressen tappar läsare och intäkter kommer sådana samarbeten att bli mer intressanta för medieägarna, tror forskarna. Sedan år 2000 har dagspressen minskat med 43 procent i USA, sett till prenumerations- och annonsintäkter.

 

Digitala prenumerationer vanligare
Ett hopp för de traditionella nyhetsorganisationerna är att det förefaller vara möjligt att nå framgång med digitala prenumerationer.

New York Times har 390 000 betalande digitala prenumeranter, och har samtidigt lyckats behålla samma trafikmängd som tidigare på sin nyhetssajt.

Var tionde dagstidning i USA har infört digitala prenumerationer och cirka 100 dagstidningar står på tur de kommande månaderna, enligt rapporten.

Journalistjobb

Annons
Fler avsnitt
Annons Annons för Journalistförbundets inkomstförsäkring.
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslag till Journalisten nr 4 2025.