Mittuniversitetets journalistutbildning får beröm
Mittuniversitetets journalistutbildning är bäst på att samarbete med medieföretagen. Det visar Svenskt Näringslivs senaste rankning av utbildningar i Sverige.
Svenskt Näringsliv gör rankinglistor över hur bra landets utbildningar är på att samarbeta med näringslivet. Det treåriga journalistprogrammet vid Mittuniversitet utmärker sig genom att knipa förstaplatsen i sin kategori i konkurrens med landets övriga journalistutbildningar.
– Vi har under många år haft ett bra samarbete med mediebranschen. Vi har ett branschråd som består av representanter från olika medieföretag. De kommer till oss och berättar om sin verksamhet och vi berättar om vår. Vi lyssnar och tar till oss, säger Ingemar Åttingsberg, programansvarig på Mittuniversitetet.
Den fyra månader långa praktiken bidrar till att underhålla relationerna med olika redaktionerna runt om i landet, berättar Ingemar Åttingsberg.
– Under praktiken besöker vi nästan samtliga studenter. Vi talar med dem och ansvariga på medieföretagen. Därför vet vi vad mediebranschen vill ha och de vet vilka vi är. Det uppskattas, säger Ingemar Åttingsberg.