Gå direkt till textinnehållet

Mittmedia testar postdistribution

Posten tar över distributionen av Örnsköldsviks Allehanda. ”Vi räknar med ett prenumeranttapp”, säger Mittmedias privatmarknadschef.

Från och med maj nästa år kommer ÖAs pappertstidningsprenumeranter att få tidningen med posten i stället för morgondistributionen. Samtidigt går tidningen från sex- till femdagarsutgivning.

Där Mittmedia ser ett ”sätt att långsiktigt behålla papperstidningen” ser många läsare en anledning att säga upp prenumerationen, enligt gårdagens och dagens chatt med tidningsledningen.

Anna Joneby är privatmarknadschef på Mittmedia.

Annons Annons

Många läsare är negativa och säger att de ska säga upp prenumerationen nu. Hur stort tapp räknar ni med?
– Det finns absolut en kalkyl. Vi har räknat med ett prenumeranttapp, men nivån kommenterar vi inte, säger hon.

Varför gör ni det här, trots missnöjet det väcker?
– Vi kämpar med våra tryck- och distributionskostnader. Tryckkostnaderna kan ligga i nivå med printvolymen, men distributionskostnaderna går inte ner, även om vi tappar pappersprenumeranter. Vi behöver hitta sätt där kostnaden för distributionen följer vår prenumerantvolym.

När är tanken att alla Mittmediatidningar ska gå över till den här modellen?
– Det finns ingen sådan tidsplan alls. Det här är ett sätt att förstå hur den här typen av förändring påverkar en titel. Vi kommer att utvärdera det innan vi väljer om eller när vi kommer att gå vidare med modellen.

ÖAs chefredaktör Karin Näslund menar att det är de negativa synpunkterna som hörs nu, men att hon redan också mött förståelse hos läsare.

– Jag ser det här som en möjlighet att kunna fortsätta erbjuda papperstidningen till de som vill det. Jag har all respekt för de trogna papperstidningsläsare som är missnöjda och oroliga. Men jag tror att det här kommer att bli bra. Många läsare står med ett ben i papperstidningen och ett i den digitala journalistiken. För en del kanske det här blir ett sätt att bli helt digitala, säger hon.

Fler avsnitt
Fler videos