Gå direkt till textinnehållet

Mittmedia personaliserar nyhetssajterna

I oktober rullar Mittmedia ut personaliserade och förenklade sajter för samtliga sina 20-talet dagstidningar.

Sajterna är resultatet av en längre periods digitalt utvecklingsarbete med flera testperioder, som Mittmedias sajtchef Katarina Ellemark skriver om på Mittmediabloggen Medium.

Personaliseringen av sajterna bygger på Mittmedias egenbyggda dataplattform Soldr. Syftet är att ge läsarna ”en mer relevant innehållsupplevelse”. Samtidigt minskar handpåläggningen från redaktörer.

Redaktionerna kommer dock fortfarande att välja ut toppnyheterna, som inte kommer att vara personaliserade. Resten av flödet bygger på läsarens preferenser utifrån tidigare användarbeteende.

Enligt Katarina Ellemark kommer personaliseringen inte att påverka de journalistiska prioriteringarna på Mittmedias redaktioner:

”Det här är ett verktyg vi använder för att se till att användaren inte missar det viktigaste innehållet för just den, det är inte en teknik som styr vad vi publicerar”, säger hon i ett pressmeddelande.

Fler avsnitt