Gå direkt till textinnehållet

”Medierna har ett moraliskt ansvar”

Om medierna vill fortsätta ha en viktig position i samhället så måste de ta ansvaret att visa hur världen ser ut - och inte glömma bort omfattande humanitära kriser. Det menar Johan Mast, generalsekreterare för svenska Läkare utan gränser.

– Alla kriser bör få den uppmärksamhet de förtjänar. För oss handlar det inte om glömda kriser, utan om glömda människor, säger Johan Mast.

Organisationen presenterade i dag en ny rapport om svenskarnas kännedom om humanitära kriser i världen och om hur kunskapen i regel hänger samman med hur omfattande medierapporteringen från respektive kris varit.

Till exempel hade 73 procent av svenskarna kunskap om situationen i Syrien, som det under januari till augusti i år skrevs över 25 000 artiklar om i Sverige, enligt rapporten. Krisen i Centralafrikanska republiken hade bara 0,6 procent av svenskarna hkännedom om – och den nämndes i 15 artiklar under samma period.

Johan Mast menar att medierna har ett ansvar för att rapportera från de bortglömda kriserna.

Är det verkligen mediernas ansvar att sätta ljuset på dem? Inte ert, staters och mellanstatligas aktörer?  

– Det är ingen hemlighet att politiska drivkrafter ofta kommer av en opinion, och opinioner skapas mycket oftare av medier än av en enskild hjälporganisation. Det är viktigt att komma ihåg. Så helt klart är det mediernas uppgift tycker vi att lyfta de här kriserna, säger Johan Mast.

– Det handlar inte i första hand om att vi ska få mer pengar att jobba där, utan om människorna på plats. Engagemanget högre upp påverkas av mediebevakningen.

Ser ni det som ett samhällsuppdrag eller mer som ett moraliskt ansvar?

– Både och. Hela mänskligheten bygger på att vi kan visa empati och stöd och engagemang i människor som far alla. Det är på individnivå. Samtidigt har medier ett samhällsansvar att visa att världen inte alls är lika bra som vår tillvaro i Sverige. Det finns människor i världen som verkligen far illa, som vi inte känner till. Det måste vi veta om.

Samtidigt är många medieföretag kommersiella aktörer, och många dras just nu med stora nedskärningar. Kan man då ställa kravet att de ska rapportera från alla världens kriser?

– Jag tror att om medier vill fortsätta ha en viktig position i samhället så måste man ta ansvaret att visa hur världen ser ut.

Fler avsnitt
Fler videos