Medieinvesteringarna backar: ”Kan vara tidig varningssignal”
Augusti blev en svag månad för medieinvesteringarna. Sämst går fackpress som uppvisar negativ tillväxt på 43 procent. Sett till hittills i år står dagspress kväll för den största minskningen med en negativ tillväxt om 26,5 procent.
Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, backade med 12,1 procent under augusti, jämfört med samma period föregående år.
Samtliga mediekategorier uppvisade negativ tillväxt. De som klarade sig bäst var kategorierna sök och TV, som båda minskade med mindre än 4 procent under augusti.
Det här framgår av Sveriges mediebyråers sammanställning.
– Dock bör vi ha i åtanke att årets siffror möter en medietung augustimånad 2018 med effekter från både riksdagsval och fotbolls-VM. Ytterligare en anledning kan vara inbromsningen av medieinvesteringar som skett från spelbolagen. Detta drabbar främst svenska publicister. Tittar vi på samma period 2017, som i sig var ett rekordår, ser tappet inte lika dramatiskt ut, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer i en kommentar.
Under 2019 har nu medieköpen minskat sju av åtta månader och det finns anledning till oro menar Sveriges mediebyråer. En svag krona, internationella handelskonflikter, Brexit, högt värderade och skakiga börser – allt detta påverkar konsumtionen och därmed medieköpen.
– Sveriges Mediebyråers medlemmar står för en stor del av internationella och stora svenska kunder, och den här långvariga nedgången i medieköp kan vara en tidig varningssignal om en svagare annonskonjunktur, säger Jochum Forsell, vice vd IUM.