Gå direkt till textinnehållet

Medieföretagen är männens värld

Den manliga dominansen i medieföretagens ledning är fortsatt stor. Det visar ny statistik som Nordicom, nordiskt kunskapscenter för medie- och kommunikationsområdet, har sammanställt.

Kartläggningen är gjord på de 100 största medieföretagen i världen, som finns i 21 olika länder.

De nordiska länderna har inte jämnare könsfördelning, trots att länderna toppar internationella jämställdhetsindex. Medieföretagen verkar dock inte ha följt med i utvecklingen. Exempelvis har norska Schibsted endast 20 procent kvinnor i företagets högsta ledning och svenska Spotifys ledning består till 86 procent av män.

"Det finns sex företag på listan med huvudkontor i Norden och de är Nordens största mediekoncerner. Tyvärr har inte mycket hänt på ledningsnivå sedan vi för fyra år sen studerade jämställdhet i olika mediebranscher i Norden", säger Ulrika Facht, medieanalytiker vid Nordicom i ett pressmeddelande.

Endast sex av företagen på topp 100-listan har en kvinnlig VD.

Fler avsnitt