Gå direkt till textinnehållet

Massiv rapportering kring nya Iphone

Apple fick bara under förra veckan utrymme i svenska nyhetsmedier motsvarande ett annonsvärde på lågt räknat 28 miljoner kronor. - Att det rapporteras mycket är helt rimligt. Men man kan önska sig fler kritiska frågor till Apple och kring konsumenternas beteende, säger kulturjournalisten Andreas Ekström.

Enligt medieanalysföretaget Retriever fick lanseringen av Iphone 5 i Sverige publicitet på ett utrymme värt 28 miljoner kronor på annonsmarknaden (och många gånger mer om man utgår från att de flesta artiklar var positiva). När konkurrenten Samsungs senaste Iphoneutmanare lanserades fick den inte ens tiondelen så mycket publicitet, skriver Svenska Dagbladet.

Journalisten och författaren Andreas Ekström uppmanade nyligen till bojkott av den nya Iphonemodellen, eftersom den inte är kompatibel med gamla Iphonesladdar – ett enligt honom medvetet drag av Apple samtidigt som jordens resurser sinar.

Hur ser du på rapporteringen i svenska medier kring Iphone 5?

– Med tanke på Apples unika ställning tycker jag att det är helt rimligt att rapportera mycket. Man måste också titta på det konsumenttryck som finns. Men man kan önska sig fler kritiska frågor till Apple och kring konsumenternas beteende.

– Apple är världens högst värderade börsnoterade bolag och bör hålla sig till en särskilt hög etisk nivå. I stället har man en vinstmarginal på 50 procent medan bara 1,8 procent går till de kinesiska arbetare som gör telefonerna – det finns inte ord för den cynismen.

Vilka reaktioner fick du på din krönika?

– Den här gången fick jag en del medhåll också. Annars har jag fascinerats mycket av de lydiga konsumenter som dyker upp i min mejlbox när jag skrivit negativt om Apple. Det är ett otroligt lyckat varumärkesbygge när man på detta sätt har lyckats skaffa sig oavlönade fotsoldater.

Fler avsnitt
Fler videos