Gå direkt till textinnehållet

”Många journalister vill skriva reseguider”

Pass, pengar, biljett. Kanske också en reseguide. Karavan är ett förlag som specialiserat sig på att ge ut reseguider, personligt skrivna, oftast av journalister.

Sedan 2012 har Karavan gett ut 28 olika reseguider. I dagarna kom Mitt Kroatien, författad av resejournalisten Elisabet Axås.

Idén till guiderna väcktes då Erik Osvalds, VD och förlagschef på Karavan förlag och med ett förflutet som journalist på bland annat Sydsvenskan, Populär Historia och Allt om Historia, var i New York med sina barn. Efter att ha besökt Guggenheim-museet hamnade de på en restaurang som inte gav dem mersmak. När de kom ut därifrån och rundade gathörnet hittade de det matställe som de hade velat besöka.

– Då kom jag på att man borde göra en reseguide, skriven av svenskar som har en långvarig relation till en plats och som kan använda sin personliga kunskap.

New York-guiden blev den första, och den har uppdaterats många gånger sedan dess. Reseguider är en färskvara och på Karavan förlag görs uppdateringar oftast efter mellan 18 och 24 månader. E-böckerna uppdateras oftare.

– Flera av våra författare reser regelbundet till de platser de skriver om och kollar upp om exempelvis restauranger de tipsar om finns kvar. Vi har också andra sätt att kolla faktauppgifter, som via hemsidor och Facebook. När jag var i Berlin använde jag vår guide och undersökte hur pass bra den fungerade för mig.

Stadsguiderna är uppdelade på olika stadsdelar och innehåller en kortare del om de förväntade sevärdheterna. Men fokus ligger på tips om shopping, kaféer, restauranger, barer och nattliv. Texten om varje område avslutas med ett förslag på en lämplig dagspromenad.

– Vi vänder oss till den vane resenären som vill ha lite annorlunda förslag, säger Erik Osvalds.

Hur bestämmer ni vilka nya guider ni ska göra?
– Vi följer svenskarnas reseflöden. Det är ingen slump att vi har flera guider om olika delar av Spanien. Händelser i världen kan också påverka. Vi hade till exempel en guide om Istanbul på gång, men bestämde oss för att bromsa lite med den, säger Erik Osvalds.

Hör journalister av sig och vill skriva reseguider?
– Ja, det är många som kontaktar oss. Resetidningsbranschen har ju förändrats mycket på senare år och det har blivit svårare för resejournalister att få avsättning för sina reportage. Det är roligt att vi kan använda oss av den kompetens som finns. Att ge ut reseguideböcker ligger rätt långt från traditionell bokutgivning. Den känns närmare journalistiken.

Många av guiderna handlar om städer. Men det finns också de som tar upp större områden, som till exempel Provence, Kroatiens kust eller Andalusien. De måste skilja sig en del åt att framställa?
– Ja, jag ägnar mig mycket åt att fundera på grundstrukturen, hur vi kan ta upp och fördjupa för att kunna ge inspiration. Där prövar vi oss fram.

Fler avsnitt
Fler videos