Gå direkt till textinnehållet

”Män över 70 år är väldigt nöjda med vårt innehåll”

Cecilia Ekebjär tillträder som redaktionell affärsutvecklare för sex av Mittmedias tidningar, men hon ser inte tjänsten som en ny överrock. ”Jag tror att det här är en jättebra lösning”, säger hon om den nya organisationen.

Journalisten berättade tidigare i veckan om det nya chefsledet på Mittmedia, där tre redaktionella affärsutvecklare tillsätts, en för de stora tidningarna, en för de mellanstora och en för de små.

En av dem är Cecilia Ekebjär, som går från tjänsten som kulturchef på Mittmedia till att bli redaktionellt ansvarig/redaktionell affärsutvecklare för de sex minsta tidningarna: Sala Allehanda, Fagerstaposten, Bärgslagsbladet-Arboga Tidning, Nynäshamns-Posten, Tidningen Härjedalen och Avesta Tidning.

– Jag reser runt nu och lär känna de olika titlarna och de som jobbar där. Jag möter väldigt motiverade gäng, och en nybyggaranda, säger Cecilia Ekebjär.

Annons Annons

Vad blir din uppgift?
– Som affärsutvecklare ska jag vara med och diskutera med chefredaktörerna hur vi ska jobba redaktionellt för att göra så bra lokal journalistik som möjligt så att så många som möjligt vill läsa oss. Det handlar både om att behålla våra prenumeranter och att hitta nya målgrupper.

Vad för målgrupper?
– Vi vet att män över 70 år är väldigt nöjda med vårt innehåll. Dem vill vi så klart behålla, men vi vill att andra målgrupper ska bli lika nöjda som de är. Under förra året startade jag och innehållsstrateg Fredrika Hillervik ett projekt för att ta fram metoder för att öka läsningen av vårt material bland kvinnor i åldern 30-50 år, något som vi ser effekt av.

Vilka metoder då?
– Vi har analyserat vilken typ av innehåll som är intressant för målgruppen och gör mer av det, men också enklare saker som att lyfta fler kvinnor i bilder, vinklar och rubriker.

Är det den sortens metoder du vill använda på de mindre tidningarna?
– Vi får se. Jag träffar medarbetarna och lyssnar på dem nu.

Ytterligare ett redaktionellt chefsled införs i Mittmedia – är den här tjänsten en överrock?
– Nej, det tycker jag inte. Tidigare har de ansvariga utgivarna i Mittmedia ingått i en enda stor grupp. Nu kommer utgivarna i stället att samlas i tre olika grupper beroende på tidningarnas storlek, där alla har mer lika förutsättningar och utmaningar. Då blir diskussionerna mer relevanta för alla. Jag tror att det här är en jättebra lösning.

Carl-Johan Bergman som är biträdande affärschef är ju också din sambo, men du kommer inte att rapportera till honom?
– Nej, jag rapporterar direkt till Mikael Nestius som är affärschef. Jag förstår att frågan uppstår. När jag var kulturchef och Carl-Johan var redaktionell chef löste man det genom att jag rapporterade till vd Per Bowallius. Det går att hitta lösningar.

Fler avsnitt
Fler videos