Gå direkt till textinnehållet

Män är också intresserade av inredning

Efter många år på data- och tekniktidningar har Anders Engström bytt nisch. Tillsammans med sin fru lanserar han nu inredningstidningen Hemstilat. – Hemstilat är en reaktion på alla inredningstidningar som säljer ouppnåeliga drömmar. (Anders Engström, foto: IDG)

Anders Engström säger det själv: inredningstidningar råder det ingen brist på i Sverige i dag.

– Sist jag räknade fanns det 67 stycken ute. Men många är väldigt likriktade. Det ska vara snyggt och kliniskt, men det blir lätt opersonligt och släpper inte in folks egen kreativitet. Vi vill inspirera till att vara kreativa, skapa sin egen stil utan att det behöver kosta så mycket pengar.

Men finns det verkligen utrymme för en inredningstidning till?

– Det är frågan. Vår tidning är ett försök, vi testar marknaden. Den är ute i butik i två månader för att se om gruppen är tillräckligt stor för att det ska bära i fortsättningen. Om vi inte säljer några tidningar så finns det ingen ekonomisk hållbarhet.

Vilken målgrupp riktar ni er mot?

– Kvinnor mellan 25 och 40, vi gissar att det är den primära målgruppen. Men det finns också många män som är intresserade. Egentligen riktar vi oss till alla som är lite less på tidningarna som finns i dag.

– Vi vet att många i målgruppen, särskilt i det lite yngre segmentet, är väldigt aktiva på internet, det är där de hittar inspiration och idéer. Vi tar avstamp i  DIY-rörelsen på nätet, men det finns en poäng i att ha det på papper. Vi tror att det kan intressera målguppen.

Hur många är ni som jobbar med tidningen?

– Det är bara jag som är anställd på IDG, resten är frilansar. Vi är ett fåtal som gjort det första numret, blir det en framgång så får vi bygga en redaktion.

IDG har ju många titlar inom data/IT, varför satsar man på heminredning nu?

– Om någon på förlaget har en bra idé som man lyckas sälja in så kan man förverkliga den. Till exempel har vi en Harley Davidson-tidning, det var en på förlaget som brann för det och pitchade den idén. Vi har också en korsordstidning som går bra. Men nu har IDG fått en ny VD så vi får se hur inriktningen på förlaget blir i fortsättningen, kanske blir det mer renodlat.

Det var alltså du som kom med idén till Hemstilat?

– Det var faktiskt jag och min fru Frida Arnqvist Engström, det är ett familjeprojekt kan man säga. Hon har gjort en stor del av jobbet medan jag tog rollen som ansvarig utgivare eftersom jag har erfarenhet av tidningsbranschen. Jag har jobbat på IDG i tolv år, bland annat som redaktionschef för PC för alla.

Hur har det varit att jobba med heminredning?

– Det är uppfräschande att byta område. Jag är intresserad av inredning själv. I heminredningsreportage är det väldigt ofta bara kvinnan som syns men i många förhållanden är mannen också engagerad, och inte bara som snickare. I Hemstilat vill vi lyfta fram männen också.

Fler avsnitt
Fler videos