Lyssnandet på SR via webben har ökat med 6 procent
Lyssnandet på Sveriges Radios program på webben har ökat med 6 procent efter att företaget gjort det lättare att använda SRs ljudspelare på andra sajter.
Sveriges Radio har sedan en tid tillbaka en öppnare och mer generös policy för hur företaget sprider och delar med sig av program. SR Digitala Medier har sedan i början av året lanserat en funktion som gör det lättare att använda SRs ljudspelare på andra sajter.
Enligt Mikael Zackrisson, projektledare på Sveriges Radios digitala medier, vill SR nå ut till fler lyssnare.
"Vi bestämmer inte hur publiken tar del av vårt utbud, utan vill folk lyssna på oss på Facebook, eller på bloggar och andra sajter, så är det upp till dem. Idag har över 4 miljoner svenskar Facebook och över en miljon av dem är inne på sajten via mobilen varje dag", säger Mikael Zackrisson till sverigesradio.se/medieormen.
En mätning visar att närmare 2 000 sajter och bloggar använder sig av SRs ljudspelare, allt från stora mediesajter till privata bloggar och enskilda personers Facebookkonton. Lite över en miljon gånger har någon börjat lyssna på SRs program.
Det innebär att den inbäddade ljudspelaren har gett 6 procent mer lyssning av SRs innehåll på webben.
Sajten som bäddat in SRs spelare mest:
Politisktinkorrekt.info (numera stängd)
Mest lyssnades program, via inbäddade spelaren:
Ekots lördagsintervju med centerledaren Annie Lööf, den 3 december