Gå direkt till textinnehållet

LRF Media vill ge anställda större ansvar

LRF Media som ger ut 35 tidningstitlar genomför en stor omorganisation och vill lägga större ansvar på varje medarbetare och utnyttja kompetensen bättre.

LRF Media har knappt 500 anställda och ger ut 35 tidningar och magasin, bland andra Allt om Historia, Cosmopolitan och Tidningen Land. Företaget kommer nu att inleda ett omfattande omorganisationsarbete som väntas vara klart i april.

– Vi ska ha en värderingsstyrd organisation där varje medarbetare förstår målen och tar ett större ansvar. I ett samhälle där LRF Media i allt högre grad kommer att utsättas för en hårdare och tuffare konkurrens är det min övertygelse att vår framgång till största delen kommer att vara beroende av personalens kompetens och engagemang, säger LRF Medias VD Ruben Jacobsson.

I samband med omorganisationen lämnar tre chefer sina nuvarande tjänster: vice VD Fredrik Persson, förlagschefen Åsa Holmström och annonsdirektören Christer Karlsson. Om de kommer att fortsätta att arbeta inom LRF Media på andra tjänster är ännu inte avgjort.

– Det handlar om att skapa ett ledarskap som ger ökad delaktighet och engagemang till alla medarbetare, och att vi utnyttjar alla medarbetares kompetens. Medarbetare som tycker att det är roligt att gå till jobbet, kommer att göra ett bättre jobb. Det behöver man inte vara raketforskare för att förstå, säger Ruben Jacobsson.

Kommer det att leda till högre arbetsbelastning för de anställda?

– Nej, det kan jag inte se. Det handlar om att varje anställd ska få ta ansvar och fatta beslut, men det innebär ju inte någon högre arbetsbelastning.

Fler avsnitt
Fler videos