Kvällstidningar flitiga användare av sociala medier
Flitigast att använda sociala medier i jobbet är journalister på SR och kvällstidningarna. Sämst är reportrar på storstädernas morgontidningar. Det visar en undersökning som presenteras i Svenska journalister 1989-2011, från JMG i Göteborg.
Undersökningen visar att SR-medarbetare och reportrar på kvällstidningarna är de som mest använder sig av sociala medier i sitt arbete. 58 procent av kvällstidningsreportrarna svarade att de dagligen använde sig av sociala medier och 57 procent av de anställda på SR.
Endast 34 procent av journalisterna på morgontidningarna i storstäderna använder sig dagligen av sociala medier.
Något fler kvinnor (47 procent) än män (41 procent) använder dagligen sociala medier.
Journalister som jobbar på papperstidning (37 procent) är inte lika stora användare av sociala medier som radiojournalister (55 procent) och TV-journalister (43 procent).
Det finns också en generationsskillnad. Yngre är mer flitiga på sociala medier än äldre journalister.