Kvällspressens byråannonser rasade i april
Annonseringen via mediebyråer ökade kraftigt i april visar Mediebyråbarometern, men det var framför allt utomhusreklamen som stod för uppgången. Annonseringen för kvällstidningar, populärpress, storstadspress och fackpress minskade.
Sverige Mediebyråers statistik över medieinvesteringar via medlemsföretagen visar på en ökning med 16,3 procent jämfört med april 2017. En del av ökningen kan förklaras med att april 2018 hade en faktureringsdag mer än april 2017.
Mediebyråbarometern visar att utomhus- och trafikreklam ökade med 51,5 procent. Även mediekategorierna sociala medier, TV, radio, online video, bio, dagspress landsort och sök ökade under april. Däremot minskade försäljningen inom kategorierna dagspress kväll, DR/Annonsblad, populärpress, dagspress storstad, fackpress och online display.
Kvällstidningarnas annonsförsäljning via byråer minskade med 20,5 procent jämfört med april 2017.
I de digitala kanalerna fortsätter traditionell displayannonsering att tappa, i april med 1,1 procent, medan online-video, sociala medier och sök ökar och tar andelar. Ökningen för online-video var 16 procent i april. Totalt ökade investeringarna i de digitala kanalerna med 8,4 procent i april och ackumulerat 7,4 procent hittills under 2018.