Kritik mot publicistbrist i Medieutredningen
Av de fem experter som hittills figurerat i den statliga Medieutredning är inte en enda renodlad publicist. Nu kritiseras utredningen för att strunta i dagspressens expertkunskap.
För en dryg vecka sedan presenterade Anette Novak och Medieutredningen ett nytt namn i den medieexpertgrupp som knutits till utredningen, den före detta Sverigechefen på Google Stina Honkamaa Bergfors. Flera mediechefer som Journalisten varit i kontakt med är kritiska till expertgruppens utformning och menar att det saknas en publicist eller expert från dagspressen.
– Att det här är utomordentligt kompetenta experter råder det ingen tvekan om. Men det börjar bli trist och sorgligt att den offentliga utredningen på olika sätt systematiskt visar taggarna utåt mot den ”gamla” medievärlden, säger Jan Scherman, affärsområdeschef vid Aftonbladet.
Jan Scherman önskar även se nyckelpersoner som Peter Wolodarski, Charlotta Friborg eller andra chefredaktörer och publicister på lokal och riksnivå som regelbundet skulle kunna ge sin syn på de svåra frågorna.
– Medieutredningen säger att man pratar med alla, men det betyder också något att man utser en expertgrupp som får ett kontinuerligt flöde in i utredningen. Allt är inte tech här i livet, menar Scherman.
Även Mittmedias redaktionschef AnnaKarin Lith är kritisk.
– Jag har från början tyckt att det är märkligt att det inte finns någon med från dagspress i expertgruppen. Att heller inte på allvar träffa företrädare för dagspresskoncernerna och visa intresse för de utmaningar vi brottas med är nonchalant. Mycket har hänt i den digitala utvecklingen sedan Novak senaste jobbade i branschen, skriver hon i ett mejl till Journalisten.
Tidningsutgivarnas VD Jeanette Gustafsdotter är lite mer försiktig i sin kritik. Hon tycker också att samarbetet med Medieutredningen fungerat bra, TU har träffat Medieutredningen två gånger den senaste tiden.
– Jag kan inte säga att det är ett problem för det vet vi inte i nuläget. Anette Novak är ju själv från branschen vilket gör att det inte bör bli ett problem, men självklart blir vi bekymrade när det inte är någon expert från dagspress med, säger hon.
Annette Novak menar att medieexperterna endast är en grupp av många som utredningen löpande träffar. De är inte där för att representera någon bransch, utan på grund av sina personliga erfarenheter och kunskaper från olika områden.
– Vid våra tre regionala samråd under 2015 fanns det många publicister närvarande, över 50-talet sådana. Vi har också haft flera möten med företrädare för kommersiella medier, då vi diskuterar viktiga vägvalsfrågor, och vi planerar för fler möten med den kretsen, där bland annat TU ingår, skriver Novak i ett mejl till Journalisten.
FAKTA:
Tidigare experter som lämnat:
Johanna Frelin – tidigare vd för Hyper Island
Sara Öhrvall – tidigare chef för R&D på Bonniers.
Nuvarande experter:
Olle Lidbom – medieanalytiker, numera kommunikationschef på Norstedts förlag.
Mikael Zackrisson – marknads och kommunikationschef på Ziggy creative. Tidigare webbchef på Veckans affärer.
Stina Honkamaa Bergfors – VD och medgrundare till United Screens och tidigare Sverigechef för Google.