Gå direkt till textinnehållet

Kritik mot influencers som programledare

I ett debattinlägg på Journalisten menar skribenten Fanny Jönsson att public service lider av ”influenca”, eftersom de använder kända musiker, underhållare och influencers som programledare.

Den fristående skribenten Fanny Jönsson skriver att det omtalade Carina Bergfeldt-gate egentligen bara ett symptom på något som har tagit över hela public service: ”influencan”.

Bland annat kritiserar hon att PS-bolagen regelbundet hämtar programledare, exempelvis till program som Musikhjälpen, bland kända influencers som skådespelaren och musikern Oscar Zia, podcastprofilen Brita Zackari och musikern och influencern Anis Don Demina.

”När public service, i synnerhet P3, återkommande anställer dessa personer så gör de sig inte oberoende mot andra maktsfärer i samhället, utan rentav förstärker den kommersiella maktsfären. De blir i motsats till sändningstillståndet inte oberoende av deras inflytande, utan beroende av det.”skriver Fanny Jönsson.

Annons Annons

Hon menar också att en av anledningarna till ”influencer-inflationen” inom public service handlar om de otrygga anställningarna.

I en replik skriver Olov Carlsson, chef för innehållsproduktion på SR, att detta inte är något som hotar opartiskheten eller den redaktionella integriteten.

Även SVT-ledningen svarar på kritiken, de menar att influencer marketing är en utmaning, men kan kombineras med medverkan i SVT.

Fler avsnitt
Fler videos